Engelskt namn: Business Administration for entrepreneurship
Denna kursplan gäller: 2019-08-19 till 2021-08-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kurskod: 2FE224
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2017-10-26
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2019-06-20
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits
Moment 2. Projektledning och organisering, 7.5 hp / Project Management and Organizing, 7.5 credits
Moment 3. Entreprenörskap, 7.5 hp / Entrepreneurship, 7.5 credits
Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 credits
Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer
Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i följande teman:
Omvärldsanalys och strategisk marknadsföring: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Beslut om segmentering, differentiering och positionering samt varumärket.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. I momentens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.
Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Projektledning och organisering, 7.5 hp
Momentet består av studier i företagsekonomi med inriktning mot organisering och ledning av projekt. Under momentet förvärvas kunskaper rörande praktiskt projektarbete, organisering i en projektintensiv organisation samt konsekvenserna av temporär organisering på människa, grupp och organisation. Studenterna skall därigenom vara förberedda för att klara av en certifiering enligt International Project Management Associations (IPMA), Dnivå (Certifierad i projektkunskap).
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska studenten kunna:
Förutom ämnesspecifika kunskaper förväntas studenterna efter avslutat moment även ha utvecklat sin förmåga att:
arbeta i grupp, arbeta problemlösande samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera och presentera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv, ta ansvar för den egna och gruppens utveckling och lärande.
Undervisningens upplägg
Momentet ges som en campuskurs i två parallella delar. Den ena delen syftar till att ge grundläggande kunskaper rörande projekt och projektledning i dess organisatoriska sammanhang. I denna del stöds lärandet genom föreläsningar, litteraturseminarium samt studentföreläsningar. Momentets andra del syftar vidare till att, genom tillämpning och workshop(s) samt fall-baserad undervisning , ge fördjupad förståelse för planering, styrning och kontroll av projekt. Studenterna arbetar gruppvis och undervisningen baseras på studenternas egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt. Inlärningen stöds genom handledning.
Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska
Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentprojekt, studentföreläsningar samt aktivitet vid workshop(s) och litteraturseminarie(r). Studentprojektet och studentföreläsningen genomförs och examineras gruppvis.
Moment 3. Entreprenörskap, 7.5 hp
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter, inklusive hållbarhet och internationalisering, genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé som konkretiseras i en affärsplan.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas entreprenöriella förmågor för idégenerering och affärsutveckling. Lärandet stöds genom föreläsningar som ger studenterna grunder för att arbeta med entreprenörskap och affärsutveckling, vilket kompletteras med gästföreläsningar. En affärsutvecklings uppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt, vilket ger studenterna möjlighet att tränas i presentationsteknik, och skriftligt. Under kursen genomförs workshops, för att stärka affärsutvecklingsuppgiften.
Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, muntliga studentpresentationer (med underlag) och en skriftlig affärsutvecklingsuppgift i grupp. Laborationer i affärssystem genomförs i grupp och presenteras muntligt och skriftligt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.
Momentets Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Se under innehåll i respektive moment.
Se under innehåll i respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om anpassad examinationsform
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Denna kurs överlappar helt eller delvis en andra kurs och därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examentillsammans med 2fe211+2FE212+2FE213+2FE214+2FE027+2fe029+2FE158+1KO002+2fe225+2fe182, 2fe175
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Marknadsföring : teori, strategi och praktik
Kotler Philip, Armstrong Gary, Parment Anders
2 uppl. : Harlow : Pearson : 2017 : xx, 493 s. :
ISBN: 978-1-292-21113-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.
Projektledning
Hallin Anette, Karrbom Gustavsson Tina
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 243 s. :
ISBN: 978-91-47-11480-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar samt ev. annat material (ca. 100-150 sidor) tillkommer vid momentstart.
Løwe Nielsen Suna
Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play
Second edition. : Cheltenham, Glos : Edward Elgar Publishing Limited : [2017] : xxviii, 334 pages :
ISBN: 1785364456
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9781785364471
Artiklar och rapporter motsvarande 50-80 sidor tillkommer. Studenter kan utöver detta behöva söka artiklar och information för olika uppgifter.
Thomas Kubr, Heinz Marchesi, Daniel Ilar & Herman Kienhuis (1998) Starting up, achieving success with professional business planning. Amsterdam: McKinsey & Company https://umu-primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=UMUB_ALMA51184329680004996&context=L&vid=UmUB&lang=sv_SE&search_scope=default_scope&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=default_tab_umub&query=any,contains,mckinsey%20starting%20up%20business%20planning&mode=Basic
Kurslitteratur från Företagsekonomi A och Företagsekonomi B som behandlar grunderna i marknadsföring, redovisning, budgetering, ekonomistyrning och finansiering utgör en viktig grund för analyser i affärsplanen.
Den nya ekonomistyrningen
Ax Christian, Johansson Christer, Kullvén Håkan
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 547 s. :
ISBN: 978-91-47-11095-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den nya ekonomistyrningen. : Övningsbok
Ax Christian, Kullvén Håkan
5. [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 323 s. :
ISBN: 9789147110964
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 45 sidor tillkommer vid momentstart.
Handelshögskolan Umeå Universitet, Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. (Senaste upplagan)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/student/handelshogskolan/uppsatser-och-examensarbeten/#info5
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.