Engelskt namn: Pedagogical Documentation with the Support of ICT: text, images and sounds
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-23
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kurskod: 2IT021
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för Tilllämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-10
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
I kurslitteraturväg består kursen av två huvudsakliga böcker för studenter med inriktning mot förskola respektive studenter med inriktning mot skola. Därtill tillkommer artiklar och hänvisningar till resurser inom kursens nätbaserade lärmiljö.
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för gymnasieskolan, Gy11
Skolverket : 2017 :
Skolverket
Obligatorisk
Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Jönsson Bodil
Vi lär som vi lever
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 9789140664051
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur : 2015 :
https://www.studentlitteratur.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
Obligatorisk
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? [Elektronisk resurs] : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur : 2015 :
https://www.studentlitteratur.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
Obligatorisk
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? [Elektronisk resurs] : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Se bibliotekskatalogen Album
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Se bibliotekskatalogen Album
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se bibliotekskatalogen Album
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se bibliotekskatalogen Album
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur : 2015 :
https://www.studentlitteratur.se/
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Se bibliotekskatalogen Album
Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Se bibliotekskatalogen Album
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? [Elektronisk resurs] : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
ISBN: 9789144094380
Se bibliotekskatalogen Album