"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogisk dokumentation med IT-stöd: text, bild och ljud, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08

Engelskt namn: Pedagogical Documentation with the Support of ICT: text, images and sounds

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2IT021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för Tilllämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-10

Innehåll

Kursen behandlar pedagogisk dokumentation med stöd av digital text, digital bild och digitalt ljud. Frågorna varför, vad och hur är centrala utgångspunkter. Utifrån för området relevant teori och praktiskt arbete berörs berättande med text, bild och ljud för IT-stödd pedagogisk dokumentation, genom exempelvis digital portfolio.

Förväntade studieresultat

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva begreppet pedagogisk dokumentation
  • redogöra för portfolio som pedagogisk metod

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa medierna text, bild och ljud för att dokumentera, analysera och kommunicera lärandesituationer och lärandeprocesser
  • kommunicera utfallet av dokumentation för bedömning och utvärdering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera begreppet pedagogisk dokumentation
  • värdera konsekvenser dokumentation av barns och elevers lärande kan få
  • kritiskt granska och värdera sin egen och/eller andras verksamheter ur ett dokumentationsperspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 34

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Litteratur för alla

    I kurslitteraturväg består kursen av två huvudsakliga böcker för studenter med inriktning mot förskola respektive studenter med inriktning mot skola. Därtill tillkommer artiklar och hänvisningar till resurser inom kursens nätbaserade lärmiljö.

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    LItteratur för studenter med inriktning mot förskola

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
    ISBN: 9789127458185
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.

    Litteratur för studenter med inriktning mot skola

    Sandin Daniel
    Dokumentation för lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
    ISBN: 9789144094380
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för gymnasieskolan, Gy11
    Skolverket : 2017 :
    Skolverket
    Obligatorisk

    Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.

  • Giltig från: 2020 vecka 35

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Litteratur för alla

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dykhoff Klas
    Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
    ISBN: 91-47-06552-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-04114-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Bodil
    Vi lär som vi lever
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 9789140664051
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    LItteratur med inriktning mot förskola

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
    Studentlitteratur : 2015 :
    https://www.studentlitteratur.se/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Utkommer hösten 2015. Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.

    Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
    Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
    Obligatorisk

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårell-Olsson Eva
    Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
    ISBN: 978-91-7459-456-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.

    Sandin Daniel
    Dokumentation för lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
    ISBN: 9789144094380
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 37

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Litteratur för alla

    Dykhoff Klas
    Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
    ISBN: 91-47-06552-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-04114-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    LItteratur med inriktning mot förskola

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
    Studentlitteratur : 2015 :
    https://www.studentlitteratur.se/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Utkommer hösten 2015. Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
    Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942
    Obligatorisk

    Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårell-Olsson Eva
    Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
    ISBN: 978-91-7459-456-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.

    Sandin Daniel
    Dokumentation för lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
    ISBN: 9789144094380
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Litteratur för alla

    Dykhoff Klas
    Ljudbild eller synvilla? : en bok om filmljud och ljuddesign.
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad : 124 s. :
    ISBN: 91-47-06552-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-04114-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
    Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
    ISBN: 91-7656-414-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    LItteratur med inriktning mot förskola

    Frånberg Gun-Marie
    Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
    Studentlitteratur : 2015 :
    https://www.studentlitteratur.se/
    Läsanvisning: Utkommer hösten 2015. Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om att bli dokumenterad : Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
    Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
    Ingår i:
    Pedagogisk forskning i Sverige
    Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 8 : sid. 58-69 :
    http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7942

    Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mårell-Olsson Eva
    Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
    Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
    ISBN: 978-91-7459-456-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.

    Sandin Daniel
    Dokumentation för lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 227 s. :
    ISBN: 9789144094380
    Se Umeå UB:s söktjänst