"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digital kompetens och lärande II, 7,5 hp

Engelskt namn: Digital competence and learning II

Denna kursplan gäller: 2012-12-17 till 2015-10-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IT030

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-10-26

Innehåll

Kursens mål är att den studerande ska vidareutveckla en digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att arbeta med IT som lärare. I kursen skapas och publiceras öppna elektroniska lärobjekt, begrepp som webb 2,0 och sociala medier i skolan undersöks, hur man planerar och utvärderar egen och andras kompetensutveckling om IT och lärande och värdering och införande av IT-stöd i skolan studeras. Vidare är målet att ge en god bas för fortsatta studier inom området.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och kunna tillämpa vissa former av IT-stöd för produktion av elektroniska lärobjekt.
  • söka reda på relevanta elektroniska lärobjekt.
  • kritiskt granska elektroniska lärobjekt.
  • producera och publicera ett öppet elektroniskt lärobjekt.
  • diskutera och reflektera över tillämpningar av webb 2,0 och sociala medier i förhållande till skolan.
  • planera fortbildning om IT och lärande.
  • söka reda på relevanta exempel på hur IT används i skolan och kritiskt granska och värdera dessa.
  • diskutera införandestrategier av IT-stöd i skolan.
  • föra en relevant diskussion om möjligheter och problem med IT i skolan.

Behörighetskrav

Genomgången kurs Digital kompetens och lärande I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska sammankomster.

Kursen sker helt på distans via en nätbaserad plattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar.

Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator, webbkamera och mikrofonlur.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med:

  • IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp, (6IT015),
  • Webbdesign och nätbaserat lärande 1, 15 hp, (ITEA33),
  • IT och lärande: Digital kompetens, 15 hp, (6IT029),
  • IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-10 p, 15 hp, (ITEA53),
  • Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-10 p, 15 hp, (ITEA28),
  • Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA29) och Webb och multimedia i lärandemiljöer, 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA30),
  • IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA48) och IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA49),
  • IT och lärande I: 2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT017),
  • eller motsvarande kurser.

Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 51

Gurell S
Open Educational Resources for Educators, Version 1.0
Wikieducator : 2008 :
Länk
Obligatorisk

Harper D.G. (Red.)
Education for a Digital World
BCcampus & Commonwealth of Learning : 2008 :
Education for a Digital World
Obligatorisk

Dessutom ingår elektroniskt distribuerade artiklar samt kursplaner och andra styrdokument.