Kursens mål är att den studerande ska vidareutveckla en digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att arbeta med IT som lärare. I kursen skapas och publiceras öppna elektroniska lärobjekt, begrepp som webb 2,0 och sociala medier i skolan undersöks, hur man planerar och utvärderar egen och andras kompetensutveckling om IT och lärande och värdering och införande av IT-stöd i skolan studeras. Vidare är målet att ge en god bas för fortsatta studier inom området.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för vissa former av IT-stöd för produktion av elektroniska lärobjekt
Färdigheter och förmåga
tillämpa vissa former av IT-stöd för produktion av elektroniska lärobjekt
söka reda på relevanta elektroniska lärobjekt
producera och publicera ett öppet elektroniskt lärobjekt
planera fortbildning om IT och lärande
söka reda på relevanta exempel på hur IT används i skolan
diskutera införandestrategier av IT-stöd i skolan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska elektroniska lärobjekt
diskutera och reflektera över tillämpningar av webb 2,0 och sociala medier i förhållande till skolan
kritiskt granska och värdera relevanta exempel på hur IT används i skolan
föra en relevant och välargumenterad diskussion om möjligheter och problem med IT i skolan
Behörighetskrav
Genomgången kurs Digital kompetens och lärande I eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska sammankomster.
Kursen sker helt på distans via en nätbaserad plattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar.
Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator, webbkamera och mikrofonlur.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med:
IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp, (6IT015),
Webbdesign och nätbaserat lärande 1, 15 hp, (ITEA33),
IT och lärande: Digital kompetens, 15 hp, (6IT029),
IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-10 p, 15 hp, (ITEA53),
Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-10 p, 15 hp, (ITEA28),
Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA29) och Webb och multimedia i lärandemiljöer, 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA30),
IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA48) och IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA49),
IT och lärande I: 2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT017),
eller motsvarande kurser.
Se även universitetets Regelsamling http://www.umu.se/regelverk/
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 42
Gurell S Open Educational Resources for Educators, Version 1.0 Wikieducator : 2008 : Länk
Harper D.G. (Red.) Education for a Digital World BCcampus & Commonwealth of Learning : 2008 : Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen.
Dessutom ingår elektroniskt distribuerade artiklar samt kursplaner och andra styrdokument.