Engelskt namn: Digital competence and learning II
Denna kursplan gäller: 2017-08-21 till 2018-08-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-12 och 2017-08-20
Kurskod: 2IT030
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-10-26
Reviderad av: Prefekten, 2017-04-27
I kursen behandlas begreppet digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att arbeta med IT för lärande. I kursen granskas digitala lärresurser i form av programmeringsmiljöer och webbpublicerade program. Förebyggande arbete för barns och ungas användning av digitala lärmiljöer i relation till trygga lärmiljöer, mobbning, kränkande handlingar och genus behandlas. I kursen studeras också hur programmering och datalogiskt tänkande lärs ut i skolan. Vidare undersöks begrepp som är relaterade till digitaliseringen i skolan samt planering av egen och andras fortbildning om IT och lärande och hur man kan värdera och införa IT-stöd i skolan.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd kurs Digital kompetens och lärande I eller motsvarande.
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en digital lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Gurell S
Open Educational Resources for Educators, Version 1.0
Wikieducator : 2008 :
Länk
"Education for a digital world : advice, guidelines, and effective practice from around the globe"
Harper David G, BCcampus , Commonwealth of Learning (Canada) , Open Textbook Library
2008 :
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590752
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1 och 2.
Skolors arbete mot trakasserier och kränkande behandling på nätet
Skolinspektionen : 2016-11-21 :
https://www.skolinspektionen.se/globalassets/planerade-pagande-granskningar/natkrankning/skolors-arbete-mot-krankande-behandling-pa-natet.pdf
Cyberbullying : incidence, trends and consequences
Livingstone Sonia, Stoilova Mariya, Kelly Anthony
Ingår i:
Publications of the London School of Economics.
London : London School of Economics : [19--]- :
Ladda ner pdf
Läsanvisning: s 115-120
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
Stockholm : Skolverket : 2014 : 116 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591452
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer elektroniska publikationer och artiklar.