Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-09-21
Innehåll
Den första av två kurser om lärande på arbetsplatsen och informations- och kommunikationsteknologi fokuserar olika lärandeprocesser i arbetet. Kursen visar på olika sammanhang där IKT kan stödja lärande på arbetsplatsen och på hur IKT kan implementeras i redan existerande lärprocesser. Av särskilt intresse är utvecklingen av studentens kritiska förmåga och förmåga till reflektion angående IKT och lärande på arbetsplatsen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
uppvisa grundläggande kunskaper om aktuella trender och problem i forskning om lärande på arbetsplatsen
beskriva hur lärandeprocesser kan förstås med stöd av IKT
redogöra för relevanta begrepp, teorier och forskningsperspektiv inom fältet lärande på arbetsplatsen
Färdighet och förmåga
analysera och problematisera lärande och IKT på arbetsplatsen utifrån olika teorier och perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt granska och reflektera över möjligheter och begränsningar avseende IKT som stöd för lärandeprocesser i arbetslivet
Behörighetskrav
Allmän behörighet.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Examination
Det förväntade studieresultaten som behandlar kunskapen att visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet examineras i seminarieform (U/G). I seminarieform examineras även studentens värderingsförmåga och att kritiskt värdera och reflektera kring information- och kommunikationsteknikens möjligheter och begränsningar att stödja pedagogiska processer i arbetslivet (U/G). I en individuell skriftlig hemtentamen examineras kunskapen att beskriva hur pedagogiska processer i arbetslivet kan förstås med hjälp av IKT att kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv inom forskningsfältet Pedagogik i arbetslivet samt studentens förmåga att analysera och diskutera pedagogiska processer och IKT i arbetslivet med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv (U/G/VG).
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationsuppgifter bedömts godkända. För betyget väl godkänd krävs därutöver att den skriftliga hemtentamen är väl godkänd. Betygsskalan är U (underkänd), G (godkänd) och VG (väl godkänd).
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Studierektor vid institutionen kontaktas vid sådana fall.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Inga.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 35
Bryman Alan Social research methods 4. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2012 : xli, 766 s. : ISBN: 978-0-19-958805-3 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Scientific papers and presentations Davis Martha, Davis Kaaron J., Dunagan Marion M. 3rd ed. : Amsterdam : Academic Press : 2012. : xviii, 342 p. : ISBN: 9780123847270 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Learning, Training and Development in Organizations Kozlowski Steve W. J., Salas Eduardo London: Routledge, ISBN: 9780415649674, pp. 552 : 2012 : Obligatorisk
Mankin David Human resource development Oxford : Oxford University Press : 2009 : 503 s. : ISBN: 0199283281 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst