"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete som forskningsfält I, 7,5 hp

Engelskt namn: Social work as a Field of Research I

Denna kursplan gäller: 2019-01-07 till 2020-06-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SA159

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-07

Reviderad av: Prefekten, 2019-02-12

Innehåll

Kursen ger en introduktion till socialt arbete som forskningsfält, forskningsfältets historia, och dess relation till andra vetenskapliga discipliner och forskningsfält. Dessutom behandlas olika vetenskapsteoretiska ansatser i fältet. Vikt läggs vid övningar i att söka, sammanställa och kritiskt granska vetenskapliga artiklar, samt i att arbeta med såväl kvantitativt som kvalitativt material. Vidare behandlas de kunskapsformer och den kunskapsanvändning som aktualiseras såväl i socialt arbete som praktik som i forskning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende kunskap och förståelse:

1.    visa grundläggande kännedom om socialt arbete som vetenskaplig disciplin och forskningsfält, dess historia och utveckling
2.    visa grundläggande kännedom om olika typer av kunskap och forskning i socialt arbete

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende färdighet och förmåga, kunna:

3.    visa grundläggande förmåga att söka, värdera och tillämpa vetenskaplig kunskap
4.    visa grundläggande förmåga att använda kvantitativa och kvalitativa metoder för datainsamling och vetenskaplig analys

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt, kunna:

5.    visa grundläggande förmåga att identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och kompetensutveckling

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. I kursen ingår övningar med fokus på att söka, sammanställa och kritiskt granska vetenskapliga artiklar, samt att arbeta med såväl kvantitativt som kvalitativt material. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

1. För campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma.

2. För distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning. På distansutbildningen är kursen nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen samt webbaserade seminarier och övningar. Umeå är samlingsort för distansundervisningen, vilket innebär att alla examinationer (om undantag inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker på samlingsorten (Umeå).

Examination

Examinationen sker på följande sätt:

Kursen examineras löpande i form av inlämningsuppgifter och seminarier och avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. 

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande moment är godkända. För gruppuppgifter och seminarier ges något av betygen G (Godkänd) eller U (Underkänd). På den individuella skriftliga hemtentamen ges något av betygen Väl Godkänd (VG) Godkänd (G), eller Underkänd (U). 

Student som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.

Student som ej uppnått godkänt resultat på någon av examinationsuppgifterna, kan efter beslut av examinator ges möjlighet till en  ersättningsuppgift för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/student/

Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 31

    Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
    Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
    2. omarb. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 276 s. :
    ISBN: 9789127134065 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-4, 6, 8, 10-14

    Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
    Dahlgren Lena, Sauer Lennart
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 298 s. :
    ISBN: 978-91-44-00462-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-5, 10, 11.

    Nya trender och gamla mönster. Doktorsavhandlingar i socialt arbete 1980-2009
    Dellgran P, Höjer S
    Socialvetenskaplig tidskrift, 18(2) : 2011 :
    Obligatorisk

    Dellgran P
    Vetenskapens mål och mening. Uppfattningar om forskningens uppgifter inom vårdvetenskap, utbilningsvetenskap och socialt arbete
    Socionomens forskningssupplement : 2018 :
    Obligatorisk

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 150 s.) Kapitel 6-14.

    Lantz Björn
    Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 194 s. :
    ISBN: 9789144103372
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 45 s.) Kapitel 2-3,5, 7

    Socialt arbete : en grundbok
    Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune, Knutagård Marcus
    3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 544 s. :
    ISBN: 9789127141490
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 51 s.) Kapitel 4-5, 17.

    Reflektionsfrågor och Fallbeskrivningar ur skriften "Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
    Akademikerförbundet SSR : 2013 :
    https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_socialt_arbete.pdf
    Obligatorisk

    Hur man gör litteraturöversikter
    Bildtgård T, Tielman-Lindberg S
    Stockholm: Stockholms universitet, Institutionen för socialt arbete : 2008 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2019 vecka 2

    Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
    Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
    2. omarb. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 276 s. :
    ISBN: 9789127134065 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-4, 6, 8, 10-14

    Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
    Dahlgren Lena, Sauer Lennart
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 298 s. :
    ISBN: 978-91-44-00462-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-5, 10, 11.

    Nya trender och gamla mönster. Doktorsavhandlingar i socialt arbete 1980-2009
    Dellgran P, Höjer S
    Socialvetenskaplig tidskrift, 18(2) : 2011 :
    Obligatorisk

    Dellgran P
    Vetenskapens mål och mening. Uppfattningar om forskningens uppgifter inom vårdvetenskap, utbilningsvetenskap och socialt arbete
    Socionomens forskningssupplement : 2018 :
    Obligatorisk

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 150 s.) Kapitel 6-14.

    Lantz Björn
    Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 194 s. :
    ISBN: 9789144103372
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 45 s.) Kapitel 2-3,5, 7

    Socialt arbete : en grundbok
    Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune, Knutagård Marcus
    3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 544 s. :
    ISBN: 9789127141490
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Urval, 51 s.) Kapitel 4-5, 17.

    Reflektionsfrågor och Fallbeskrivningar ur skriften "Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
    Akademikerförbundet SSR : 2013 :
    https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_socialt_arbete.pdf
    Obligatorisk