Engelskt namn: Food and meals for children and adolescents
Denna kursplan gäller: 2019-08-12 till 2021-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-07-22
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-24 och 2024-07-21
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2023-07-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-12 och 2021-08-29
Kurskod: 6KN024
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2018-02-20
Reviderad av: Prefekten, 2019-06-20
Kursen vänder sig i huvudsak till personer utan tidigare kostutbildning som arbetar med barn och ungdomar inom förskola och skola och som vill lära sig mer ingående om mat och måltider för barn och ungdomar. I kursen har studenten möjlighet att inhämta kunskap om matvanor hos barn och ungdomar, vilka rekommendationer och riktlinjer som finns och vilken betydelse maten har ur ett socialt perspektiv. Grundläggande kunskap om anpassad mat till personer med födoämnesreaktioner ingår. I kursen utför studenten ett projektarbete i form av en vetenskaplig underbyggd litteraturstudie inom området mat och måltider för barn och ungdomar.
Kursen består av följande moduler:
Modul 1. Matens roll från näringsintag till social funktion, 4,5 hp
Under modulen behandlas vad barn och ungdomar bör äta, vad de faktiskt äter samt maten och måltidens sociala funktion. Vidare kommer även maten och måltidssituationernas roll inom förskola och skola att diskuteras. Olika utmaningar som t ex födoämnesreaktioner hos barn och ungdomar kommer även att beröras under denna modul.
Modul 2. Projektarbete, 3 hp
I denna modul görs en vetenskaplig underbyggd litteraturstudie som berör området mat och måltider för barn och ungdomar. Opponering av en annan students litteraturstudie ingår.
Modul 1. Matens roll från näringsintag till social funktion 4,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Modul 2. Projektarbete 3 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kurser om minst 90 hp i ett ämne, varav 15 hp uppsats
Kursen är upplagd med fördröjd studietakt (kvartsfart) i nätbaserad distansform. Modulerna i kursen läses parallellt. IKT används i undervisningen, varför tillgång till Internet krävs. Undervisningens upplägg utgår från en studieguide innehållande obligatoriska uppgifter och undervisning bedrivs i form av enskilda uppgifter samt gruppdiskussioner via en webbplattform. Samtliga uppgifter och gruppdiskussioner är obligatoriska.
Modul 1.
Examinationen sker genom gruppdiskussioner samt individuella skriftliga arbeten, på en individuell skriftlig uppgift sätts betyget U, G eller VG. För resterande uppgifter sätts betyget U eller G.
Modul 2.
Examinationen sker genom ett individuellt skriftligt arbete i form av en vetenskaplig underbyggd litteraturstudie inom kursens ämnesområde samt genom en opponering av en annan students litteraturstudie. På opponering sätts betyget U eller G.
Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
För VG på hel kurs krävs VG på båda modulerna.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller praktik inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på modul eller delar av kurs, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till studierektor för Institutionen för kostvetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.
Att skriva PM/ Rapporter/ Uppsatser. Umeå: Institutionen för kostvetenskap
Senaste versionen :
Läsanvisning: Tillhandahålles via institutionen för kostvetenskap, 17 sidor
Bra livsmedelsval för barn 2-17 år baserat på nordiska näringsrekommendationer 2012. Rapport 11
Eneroth H, Björck L
Livsmedelsverket : 2015 :
Pdf-fil
Bra måltider i förskolan
Livsmedelsverket : 2016 :
www.slv.se
Läsanvisning: ISBN: 978-91-7714-247-8
Finns att ladda ned på www.slv.se
46 sidor
Bra måltider i skolan. Råd för förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och fritidshem
Livsmedelsverket :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/bra-mat-i-skolan.pdf
Läsanvisning: ISBN: 978917714266
Finns att ladda ned på www.slv.se
49 sidor
Nordic Nutrition Recommendations 2012 : integrating nutrition and physical activity
5th edition : Copenhagen : Nordic Council of Ministers : 2014 : 627 s. :
Fritt tillgänglig via Nordiska ministerrådet
ISBN: 9789289326711
Se Umeå UB:s söktjänst
Riksmaten ungdom 2016-17. Så äter ungdomar i Sverige. Del 1. Livsmedelskonsumtion bland ungdomar i åk 5, åk 8 och åk 2 på gymnasiet
Uppsala: Livsmedelsverket : 2018 :
www.slv.se
Läsanvisning: Läsanvisning 116 s
Barn, mat och måltider
Benn Jette, Hjälmeskog Karin
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 168 s. :
ISBN: 9789140691125
Se Umeå UB:s söktjänst
Första hjälpen vid matbordet : om barns matkrångel, näringsbehov och smakfavoriter
Ask Sara, Kimbell Katy
Stockholm : Ordfront : 2016 : 173 s. :
ISBN: 978-91-7037-919-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlman Laurell Birgitta
Ingredienslexikon : för överkänsliga mot gluten, laktos, mjölk- och sojaprotein
5. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 111 s. :
ISBN: 978-91-7205-837-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Matlust för barn 0-6 år
Coull Mia, Ask Sara
Stockholm : Prisma : 2008 : 255 s. :
ISBN: 978-91-518-5028-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lamm Laurin Kajsa
När ditt barn inte äter : praktiska råd för att hitta matlusten
1. uppl. : Malmö : Roos & Tegner : 2015 : 150 s. :
ISBN: 9789187905322
Se Umeå UB:s söktjänst
Näringslära för högskolan
Abrahamsson Lillemor, Andersson Agneta, Nilsson Gerd
6. uppl. : Liber : 2013 : 480 s. :
ISBN: 9789147105205
Se Umeå UB:s söktjänst