"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:I

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2014-03-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE099

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika modeller. Dessutom granskas hur kvalitetskriterier kan tillämpas för pedagogiska bedömningar, med sikte på att säkerställa tillförlitliga, relevanta, rättssäkra och etiskt försvarbara kvalitetsredovisningar. I kursen problematiseras begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter. Det kan innebära att värdera eller granska något, att uppskatta och göra en avvägning, att avge ett omdöme, utvärdera eller betygsätta någon eller något. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bedömningar, norm och kriterierelaterade bedömningar behandlas. Dessutom belyses hur utbildningssystemets syn på bedömningars syfte, fokus, former och konsekvenser har förändrats över tid samt dess påverkan på förskoleverksamheten. I kursen betonas vikten av dokumentation, utvärdering och analys för utveckling av enskilda barn i förhållande till förskolans mål. Olika former av underlag för föräldrasamtal, individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram behandlas. En övergripande kompetens uppföljning genomförs genom metareflektion i de studerandes individuella utvecklingsplaner (IUP) och portfolio.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - redogöra för och analysera förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten - redogöra för olika former av bedömning och diskutera i vilka sammanhang de är relevanta - redovisa hur interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, virtuella världar, simuleringar) kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer - tillämpa metareflektion för att, utifrån lärandeteori och bedömningsteori, utvärdera sin egen och barns/elevers lärprocesser Färdighet och förmåga - argumentera för hur förskoleverksamhet kan kvalitetssäkras utifrån befintliga/förekommande modeller - redovisa ett dokumenterat underlag inför föräldrasamtal, individuell utvecklingsplan och/eller åtgärdsprogram - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - problematisera begreppet bedömning utifrån olika skolverksamheter - problematisera olika former av underlag för kommunikationen mellan förskola och vårdnadshavare - diskutera metareflektionens betydelse för att synliggöra och bedöma lärprocesser i relation till kunskapsmål.

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Genomgått kursen Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs. Fortsatt kompetensuppföljning En uppföljning av det övergripande reflektionsarbetet som initierades i kursen VFU II där de studerande i sin IUP, med utgångspunkt i de tidigare formulerade målen i UK I, genomfört en nulägesanalys och därefter utifrån kursmålen i VFU II, moment i Huvudämne I samt UK II formulerades konkretiserade mål för sitt eget lärande. Under arbetet med kurserna inom Huvudämnet I och UK II samlar de studerande dokumentation, arbetsuppgifter, examinationer i sina respektive portfolios. I UK II:s slutskede genomför de studerande, i sin IUP, en metareflektion av sitt eget lärande utifrån hela portfolions innehåll, sina formulerade förkunskaper i IUP, kursmål samt lärande- och bedömningsteorier. Utifrån nuläges analysen samt kursmålen för kommande kurser formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande i sin IUP.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
Folke-Fichtelius Maria, Lundahl Christian
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 318 s. :
ISBN: 978-91-44-05681-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Black P. J.q (Paul Joseph)
Assessment for learning : putting it into practice
Buckingham : Open Univ. Press : 2003. : 135 s. :
ISBN: 0-335-21298-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Värdera och utvärdera
Brohult Grethel, Lindberg Stefan F., Thors Hugosson Christina
Stockholm : Lärarförb:s förl. : 2003 : 128 s. :
ISBN: 91-85096-85-7 (korr.) : 298:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Haug Peder
Om kvalitet i förskolan : forskning om och utvärdering av förskolan 1998-2001
Stockholm : Statens skolverk : 2003 : 142 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1151
ISBN: 91-85009-32-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitet i förskolan : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2005 : 51 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverket
ISBN: 91-85009-85-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
Lindström Lars, Lindberg Viveca
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
ISBN: 91-7656-594-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lutz Kristian
Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. :
Elektronisk resurs
ISBN: 978-91-977100-6-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Självvärdering : vad har skolan att vinna?
MacBeath John, McGlynn Archie, Wadensjö Patricia
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2005 : 172 s. :
ISBN: 91-85096-96-2 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
Stockholm : 2008 :
Obligatorisk

Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket : 2008 : 125 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Skolverket : 2010 :
Obligatorisk

Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan
Vallberg Roth Ann-Crisitne, Månsson Annika
Utbildning & Demokrati, 15(3), pp. 31–60. : 2006 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2006/Nr_3/Vallberg_Mansson.pdf
Obligatorisk

Åsén Gunnar
Utvärdering i förskolan : frågor och exempel
Stockholm : Skolverket : [2002] : 72 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=930
ISBN: 91-89314-90-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst