"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:I

Denna kursplan gäller: 2014-03-24 till 2015-03-08 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE099

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-03-26

Innehåll

I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter behandlas övergripande. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bearbetas, och olika bedömningsmaterial för förskolan granskas. Hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser har förändrats över tid i förskolan belyses. I kursen behandlas hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras utifrån den verksamhet som erbjuds som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet. Olika former av dokumentation som underlag för föräldrasamtal behandlas.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika former av bedömning och diskutera i vilka sammanhang de är relevanta i förskolan
  • beskriva hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser förändrats över tid inom svensk förskola och internationellt

Färdighet och förmåga

  • beskriva och visa hur förskolans kvalitet systematiskt och kontinuerligt kan dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas
  • visa hur interaktiva medier (t.ex. text, digital bild, digitalt ljud, virtuella världar, simuleringar) kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • redovisa och problematisera olika former av dokumenterade underlag för kommunikationen mellan förskola och vårdnadshavare
  • problematisera hur dokumentation och analys av barns utveckling och lärande kan ligga till grund för utvärdering av verksamhetens kvalitet i förskolan

 

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Genomgått kursen Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

 

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

 

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 11

    Mehmet Buldu
    Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
    Teaching and Teacher Education : 2010 :
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X10000661
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 1439-1449

    Eidevald Christian
    Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 215 s. :
    ISBN: 9789147114184
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
    Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
    Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
    ISBN: 9789147114580
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-86529-23-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
    Fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-35-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
    Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
    Surveillance & Society : 2010 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261

    Vallberg Roth Ann-Christine
    Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
    Ingår i:
    Perspektiv på barndom och barns lärande
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åsén Gunnar
    Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
    ISBN: 9789147111954
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
    Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 84 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-216-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Referenslitteratur

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2014 vecka 13

    Haug Peder
    Om kvalitet i förskolan : forskning om och utvärdering av förskolan 1998-2001
    Stockholm : Statens skolverk : 2003 : 142 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1151
    ISBN: 91-85009-32-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Palmer Anna
    Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
    Fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-35-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
    ISBN: 9789147114580
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vallberg Roth Ann-Christine
    Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
    Skolverket : 2010 :
    Obligatorisk

    Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-86529-23-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
    Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
    Surveillance & Society : 2010 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261

    Bjervås Lise-Lotte
    Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 269 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/25731
    ISBN: 978-91-7346-710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mehmet Buldu
    Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
    Teaching and Teacher Education : 2010 :
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X10000661
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 1439-1449

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 215 s. :
    ISBN: 9789147114184
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
    Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 84 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-216-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen