"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:I

Denna kursplan gäller: 2015-03-09 till 2016-02-14 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE099

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-03-10

Innehåll

I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter behandlas övergripande. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bearbetas, och olika bedömningsmaterial för förskolan granskas. Hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser har förändrats över tid i förskolan belyses. I kursen behandlas hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras utifrån den verksamhet som erbjuds som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet. Olika former av dokumentation som underlag för föräldrasamtal behandlas.

 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika former av bedömning och diskutera i vilka sammanhang de är relevanta i förskolan
  • beskriva hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser förändrats över tid inom svensk förskola och internationellt

Färdighet och förmåga

  • beskriva och visa hur förskolans kvalitet systematiskt och kontinuerligt kan dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas
  • visa hur interaktiva medier kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • redovisa och problematisera olika former av dokumenterade underlag för kommunikationen mellan förskola och vårdnadshavare
  • problematisera hur dokumentation och analys av barns utveckling och lärande kan ligga till grund för utvärdering av verksamhetens kvalitet i förskolan

 

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Genomgått kursen Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

 

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 12

Mehmet Buldu
Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
Teaching and Teacher Education : 2010 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X10000661
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 1439-1449

Eidevald Christian
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 215 s. :
ISBN: 9789147114184
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
Fulltext
Obligatorisk

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society : 2010 :
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
ISBN: 9789147111954
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-216-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

Referenslitteratur

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst