"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK), 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:I

Denna kursplan gäller: 2016-02-15 och tillsvidare

Kurskod: 6PE099

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2016-02-17

Innehåll

I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter behandlas övergripande. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bearbetas, och olika bedömningsmaterial för förskolan granskas. Hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser har förändrats över tid i förskolan belyses. I kursen behandlas hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras utifrån den verksamhet som erbjuds som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet. Olika former av dokumentation som underlag för föräldrasamtal behandlas.

 

Förväntade studieresultat

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika former av bedömning och diskutera i vilka sammanhang de är relevanta i förskolan
  • beskriva hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser förändrats över tid inom svensk förskola och internationellt

Färdigheter och förmåga

  • beskriva och visa hur förskolans kvalitet systematiskt och kontinuerligt kan dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas
  • visa hur interaktiva medier kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • redovisa och problematisera olika former av dokumenterade underlag för kommunikationen mellan förskola och vårdnadshavare
  • problematisera hur dokumentation och analys av barns utveckling och lärande kan ligga till grund för utvärdering av verksamhetens kvalitet i förskolan

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp, Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten där kursinnehållet tillämpas när det gäller att kvalitetssäkra, utvärdera, bedöma och utveckla verksamhet samt hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras.  Vidare granskas olika typer av utvecklingssamtalsunderlag med avseende på hur barn framställs och pratas om i utvecklingssamtal med vårdnadshavare.  Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

 

Examination

Examinationer sker muntligt i grupp vid litteraturseminarier, i tillämpande workshops och vid redovisningar av grupparbeten samt individuellt i skriftlig fördjupningsuppgift och salstentamen.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.


 

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 40

    Ejlertsson Göran
    Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
    ISBN: 9789144101637
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
    ISBN: 9789147114580
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    Ingår i:
    Bedömning för lärande
    Stockholm : Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet : 2010 : 76 s. : 3 : sid. 31-43 :
    Fulltext

    Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
    Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2016] : 122 sidor :
    ISBN: 9789147122066
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Systematic Quality work in preschool
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette
    Ingår i:
    International journal of early childhood
    [Dublin, Ireland : OMEP Publications : 45 : sid. 123-150 :
    Fulltext

    Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-86529-23-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
    Fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-35-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
    Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
    Surveillance & Society : 2010 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
    Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261

    Vallberg Roth Ann-Christine
    Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
    Ingår i:
    Perspektiv på barndom och barns lärande
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
    Fulltext

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åsén Gunnar
    Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
    ISBN: 9789147111954
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Referenslitteratur

    European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
    Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
    Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
    Fulltext

    BRUK
    Skolverket : 2010 :
    Fulltext

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd med kommentarer för förskolan
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590738
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 7

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
    Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-47-10018-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
    Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
    ISBN: 9789147114580
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    Ingår i:
    Bedömning för lärande
    Stockholm : Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet : 2010 : 76 s. : 3 : sid. 31-43 :
    Fulltext

    Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 112 s. :
    ISBN: 978-91-47-09376-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Systematic Quality work in preschool
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette
    Ingår i:
    International journal of early childhood
    [Dublin, Ireland : OMEP Publications : 45 : sid. 123-150 :
    Fulltext

    Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-86529-23-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    [Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket : 2010 :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
    Fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-35-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
    Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
    Surveillance & Society : 2010 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329330/FULLTEXT01.pdf
    Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261

    Vallberg Roth Ann-Christine
    Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
    Ingår i:
    Perspektiv på barndom och barns lärande
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
    Fulltext

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åsén Gunnar
    Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
    ISBN: 9789147111954
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Referenslitteratur

    European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
    Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
    Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union : 2014 :
    Fulltext

    BRUK
    Skolverket : 2010 :
    Fulltext

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd med kommentarer för förskolan
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590738
    Se Umeå UB:s söktjänst