Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
I kursen studeras hur förskollärares kompetensutveckling kan genomföras och vad som krävs för att de skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext i förhållande till olika politiska beslut. Begreppen kompetens och kompetensutveckling analyseras. Pedagogers ansvar att kontinuerligt identifiera behov av fortbildning och kompetensutveckling i sin yrkesverksamhet diskuteras och problematiseras. Dessutom studeras internationella perspektiv på bedömning och dokumentation.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur internationella perspektiv på bedömning och dokumentation kan tolkas och användas
Färdighet och förmåga
- analysera hur kompetensutveckling kan genomföras för att bidra till pedagogisk utveckling av förskoleverksamheten
- använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och problematisera förskollärares behov av kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 36
En kompetent förskolepersonal : om personal- och kompetensutveckling i förskolan. Gotvassli Kjell-Åge, Lindelöf Inger Lund : Studentlitteratur : 2002 : 242 s. : ISBN: 91-44-04067-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Monica Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. : ISBN: 978-91-977615-5-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst