Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
I kursen studeras hur förskollärares kompetensutveckling kan genomföras och vad som krävs för att de skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext i förhållande till olika politiska beslut. Aktionsforskning behandlas som ett verktyg för att utveckla förskollärares kompetens och pedagogisk verksamhet. En övergripande kompetensuppföljning genomförs. Vidare behandlas dokumentation av barn i svårigheter och olika underlag och/eller planer som kan förekomma i detta sammanhang. Dessutom belyses hur dessa svårigheter kan kommuniceras med vårdnadshavare.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för hur aktionsforskning kan genomföras för att bidra till kompetensutveckling och pedagogisk utveckling av förskoleverksamheten
Färdighet och förmåga
använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och värdera olika sätt att dokumentera barn i svårigheter och hur detta kan kommuniceras med vårdnadshavare
diskutera och problematisera förskollärares behov av kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp samt genomgången kurs Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 35
Lutz Kristian Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. : Elektronisk resurs ISBN: 978-91-977100-6-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valda delar
Nylund Monica Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. : ISBN: 978-91-977615-5-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid Lärarprofessionens utmaningar i förskolan Ingår i: Lärares arbete Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 128 s. : Obligatorisk
Preschool teaching in Sweden a profession in change Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula Department of Education, Communication and Learning, University of Gothenburg; School of Education, Cultur and Communication, Mälardalen University, Sweden : 2011 : http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00131881.2011.625153 Obligatorisk