"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:II (UK), 4 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:II

Denna kursplan gäller: 2013-09-09 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE101

Högskolepoäng: 4

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-06-17

Innehåll

I kursen studeras hur förskollärares kompetensutveckling kan genomföras och vad som krävs för att de skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext i förhållande till olika politiska beslut. Aktionsforskning behandlas som ett verktyg för att utveckla förskollärares kompetens och pedagogisk verksamhet. En övergripande kompetensuppföljning genomförs genom metareflektion i de studerandes individuella utvecklingsplaner och portfolio. Vidare behandlas dokumentation av barn i svårigheter och olika underlag och/eller planer som kan förekomma i detta sammanhang. Dessutom belyses hur dessa svårigheter kan kommuniceras med vårdnadshavare.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur aktionsforskning kan genomföras för att bidra till kompetensutveckling och pedagogisk utveckling av förskoleverksamheten

Färdighet och förmåga

  • använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och värdera olika sätt att dokumentera barn i svårigheter och hur detta kan kommuniceras med vårdnadshavare
  • diskutera och problematisera förskollärares behov av kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp samt genomgången kurs Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Fortsatt kompetensuppföljning: En uppföljning av det övergripande reflektionsarbetet som initierades i kursen VFU II där de studerande i sin IUP, med utgångspunkt i de tidigare formulerade målen i UK I, genomfört en nulägesanalys och därefter utifrån kursmålen i VFU II, moment i Huvudämne I samt UK II formulerades konkretiserade mål för sitt eget lärande. Under arbetet med kurserna inom Huvudämnet I och UK II samlar de studerande dokumentation, arbetsuppgifter, examinationer i sina respektive portfolios. I UK II:s slutskede genomför de studerande, i sin IUP, en metareflektion av sitt eget lärande utifrån hela portfolions innehåll, sina formulerade förkunskaper i IUP, kursmål samt lärande- och bedömningsteorier. Utifrån nulägesanalysen samt kursmålen för kommande kurser formulerar sedan de lärarstuderande nya konkretiserade mål för sitt eget lärande i sin IUP.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 25

    Lutz Kristian
    Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. :
    Elektronisk resurs
    ISBN: 978-91-977100-6-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Lärarprofessionens utmaningar i förskolan
    Ingår i:
    Lärares arbete
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 128 s. :
    Obligatorisk

    Förskollärarkompetens i förändring
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette
    Stockholm: Vetenskapsrådet : 2011 :
    http://www.vr.se/download/18.69569c3e130b4abdbbb80002278/SheridanSonja_F%C3%B6rskoll%C3%A4rarkompetens+i+f%C3%B6r%C3%A4ndring.pdf
    Obligatorisk

    Preschool teaching in Sweden – a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Department of Education, Communication and Learning, University of Gothenburg; School of Education, Cultur and Communication, Mälardalen University, Sweden : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00131881.2011.625153
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2013 vecka 37

    En kompetent förskolepersonal : om personal- och kompetensutveckling i förskolan.
    Gotvassli Kjell-Åge, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 242 s. :
    ISBN: 91-44-04067-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. :
    Elektronisk resurs
    ISBN: 978-91-977100-6-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Lärarprofessionens utmaningar i förskolan
    Ingår i:
    Lärares arbete
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 128 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s.93-97

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen.