"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i förskolan I:II (UK), 4 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning for Preschool I:II

Denna kursplan gäller: 2015-07-27 och tillsvidare

Kurskod: 6PE101

Högskolepoäng: 4

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-05-11

Innehåll

I kursen studeras hur förskollärares kompetensutveckling kan genomföras och vad som krävs för att de skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext i förhållande till olika politiska beslut. Aktionsforskning behandlas som ett verktyg för att utveckla förskollärares kompetens och pedagogisk verksamhet. Vidare bearbetas dokumentation av barn i svårigheter och olika underlag och planer som kan förekomma i detta sammanhang. Dessutom belyses hur dessa svårigheter kan kommuniceras med vårdnadshavare.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur aktionsforskning kan genomföras för att bidra till kompetensutveckling och pedagogisk utveckling av förskoleverksamheten

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och värdera olika sätt att dokumentera barn i svårigheter och hur detta kan kommuniceras med vårdnadshavare
  • diskutera och problematisera förskollärares behov av kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK I), 6 hp, Lärande och undervisning (UK I), 7,5 hp, 1,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK I), 7,5 hp, Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK I), 7,5 hp, Kunskap, undervisning och lärande i förskolan II (UK II), 10 hp samt genomgången kurs Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK II), 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete där kursinnehållet tillämpas när det gäller att utveckla verksamhet, förskollärares kompetensutveckling och kommunikation av svårigheter med vårdnadshavare. En övergripande kompetensuppföljning genomförs. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs. 

 

Examination

Kursen examineras muntligt i redovisningar av grupparbete om aktionsforskning och handlingsplan, tillämpande gruppövningar i utvecklingssamtal om svårigheter, seminarium om förskollärares kompetenser och kompetensutveckling, samt i en skriftlig individuell fördjupningsuppgift om eget lärande och behov av nya kunskaper.

För att få betyget ”väl godkänd” på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på den skriftliga fördjupningsuppgiften.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 23

    Relationskompetens i pedagogernas värld
    Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: s. 169-202

    Lutz Kristian
    Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. :
    Elektronisk resurs
    ISBN: 978-91-977100-6-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: s 11-57, 77-103, 160-202

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Lärarprofessionens utmaningar i förskolan I
    Ingår i:
    Lärares arbete
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 128 s. : sid. 93-97 :

    Preschool teaching in Sweden – a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Department of Education, Communication and Learning, University of Gothenburg; School of Education, Cultur and Communication, Mälardalen University, Sweden : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00131881.2011.625153

    Tillkommer material som tillhandahålles av institutionen

  • Giltig från: 2015 vecka 31

    Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
    ISBN: 9789147099627
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Kategoriseringar av barn i förskoleåldern : styrning & administrativa processer
    Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 236 s. :
    Elektronisk resurs
    ISBN: 978-91-977100-6-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Nylund Monica
    Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
    ISBN: 978-91-977615-5-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Lärarprofessionens utmaningar i förskolan
    Ingår i:
    Lärares arbete
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 128 s. :

    Preschool teaching in Sweden – a profession in change
    Sheridan Sonja, Williams Pia, Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Department of Education, Communication and Learning, University of Gothenburg; School of Education, Cultur and Communication, Mälardalen University, Sweden : 2011 :
    http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00131881.2011.625153