Engelskt namn: Teaching in Preschool
Denna kursplan gäller: 2019-08-26 till 2019-10-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-01-25
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2021-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2019-10-14 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2019-10-13
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-24 och 2019-08-25
Kurskod: 6PE251
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02
Reviderad av: Prefekten, 2019-04-24
I kursen omsätts teoretiska och praktiska kunskaper från genomgångna kurser genom praktisk verksamhet i förskola. Studenten planerar, genomför och utvärderar, under handledning, pedagogisk verksamhet i förskolan. Kursen fokuserar på förskolans uppdrag där lek, lärande och omsorgen om barn belyses och övas. Studenten ska med stöd av interaktiva medier observera, dokumentera och reflektera över barnens utveckling, vardagssituationer, lek och samspel i gruppen. En del av kursen förläggs i förskoleklass, där studenten deltar och observerar verksamheten. En fortsatt kompetensuppföljning påbörjas. Detta sker genom metareflektion, nulägesanalys och målformuleringar för studierna i kommande kurser.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg moment 1: Lärande och omsorg i förskolan 7,5 hp eller motsvarande.
Kursen består av 10 hp verksamhetsförlagd utbildning i förskola, varav tre dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av informationsteknik.
Av kursens verksamhetsförlagda del genomförs fem dagar i förskoleklass och resterande dagar i förskola.
I denna kurs påbörjas uppföljningen av det övergripande reflektionsarbetet. De lärarstuderande gör först en nulägesanalys med utgångspunkt i de formulerade målen samt mot de kunskaper och erfarenheter de har tillägnat sig i tidigare kurser.
Examination sker dels vid universitetslärarens VFU-besök, då studenten uppvisar de färdigheter och förmågor som krävs enligt kursens förväntade studieresultat, dels genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar.
.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Examinationen av VFU görs av universitetslärare och VFU-handledare medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under universitetslärarens VFU-besök genomförs ett trepartssamtal mellan student, universitetslärare och VFU-handledare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination medför en påtaglig risk att studenten under VFU:n kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta VFU:n samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att den tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789127442177
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
Femte upplagan : Stockholm : Skolverket : [2018] : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327333
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur från tidigare kurser
Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2018
Femte upplagan : Stockholm : Skolverket : [2018] : 299 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327333
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur från tidigare kurser