Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Digital medieproduktion

Välkommen till programmet Digital medieproduktion HT 2021! Här  hittar du information om vad du behöver göra för att börja på programmet, länkar till välkomstbrev och schema för den första kursen samt kontaktuppgifter till programkoordinatorn och Studentsupport Informatik. Du kan även läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den den 23 juli 2021.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Självregistrering via Studentwebben

    Du startar programmet genom att registrera dig på den första kursen. Den första kursen på programmet är Introduktion till digital medieproduktion.
    Du måste vara registrerad på denna kurs för att kunna följa programmet och få dina resultat registrerade.

    Du gör själv registreringen via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 23 augusti till 1 september 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 september.

    Du finner mer information i Välkomstbrevet för första kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    30 augusti

    Tid: Klockan 08.00

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om programmet

  • Har du blivit antagen efter andra antagningsurvalet?

    Vi på Institutionen för informatik ber dig bekräfta att du tänker ta erbjuden studieplats på programmet till studentsupport.informatik@umu.se så snart som möjligt - men senast den 6 augusti 2021.

    Om du bestämmer dig för att inte delta i programmet, se till att tacka nej till ditt erbjudande genom att logga in på antagning.se.

    Det är viktigt att du tackar nej till ditt erbjudande så snart du vet att du inte kommer att delta. Detta gör platsen tillgänglig för en annan sökande.

    Fäll ihop
  • Information till nya studenter från studenter på programmet

    Prata med en som studerar på programmet
    Någon gång under 16-23 juli kommer en student, som läser samma program som du har blivit antagen till, att försöka nå dig på telefon för att hälsa dig välkommen till programmet. Du har då möjlighet att ställa frågor om vad hen tycker om utbildningen och om att vara student i Umeå eller något annat du funderar på.

    Information från studentföreningen
    Umeå Medie- och Systemvetarförening, UMSYS, är en förening för studenter som studerar Digital Medieproduktion eller Systemvetenskap vid Umeå Universitet.

    Umsys ansvarar för insparken och information om den och annat hittar du i Välkomstbrevet från UMSYS.

    Fäll ihop
  • Information om programmet och kontaktuppgifter

    Hej och hjärtligt välkomna till Digital medieproduktion!

    Vi ser fram emot att få träffa er vid terminsstart och under de kommande tre åren. Mitt namn är Johan Bodén och jag är programsamordnare för digital medieproduktion. Har ni några frågor gällande programmets struktur, valbara kurser eller något annat som rör programmet så tveka inte att höra av er till mig. Jag undervisar också en hel del på programmet så våra vägar kommer att korsas flertalet gånger under er tid hos oss.

    Har ni några frågor gällande registrering, studieintyg, studievägledning eller övriga ärenden av administrativ karaktär så skicka ett mail till vår studentsupport så hjälper de er direkt eller hänvisar er till rätt person.

    Den första kursen på programmet heter Introduktion till digital medieproduktion och vi börjar med en kursmodul som heter samhällets digitalisering. Den första träffen är i kombination med en programintroduktion och där kommer ni att träffa mig och de aktuella lärarna. Det här sker i Aula Anatomica måndag kl 08.00 den 30 augusti. Här hittar ni en karta till lokalen.

    Väl mött!

    Terminstider:
    Tiden mellan 23 december och 2 januari är det ingen kursaktivitet.

    År 1
    Hösttermin 2021: 30 augusti 2021 - 16 januari 2022
    Vårtermin 2022: 17 januari 2022 – 5 juni 2022

    År 2
    Hösttermin 2022: 29 augusti 2022 - 15 januari 2023
    Vårtermin 2023: 16 januari 2023 – 4 juni 2023

    År 3
    Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
    Vårtermin 2024: 15 januari 2024 – 2 juni 2024

    Om du har frågor om programmets innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta programkoordinator:
    Johan Bodén johan.boden@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)