Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Digital medieproduktion

Välkommen till programmet Digital medieproduktion HT 2021! Här  hittar du information om vad du behöver göra för att börja på programmet, länkar till välkomstbrev och schema för den första kursen samt kontaktuppgifter till programkoordinatorn och Studentsupport Informatik. Du kan även läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Självregistrering via Studentwebben

    Du startar programmet genom att registrera dig på den första kursen. Den första kursen på programmet är Introduktion till digital medieproduktion.
    Du måste vara registrerad på denna kurs för att kunna följa programmet och få dina resultat registrerade.

    Du gör själv registreringen via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 23 augusti till 1 september 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 september.

    Du finner mer information i Välkomstbrevet för första kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    30 augusti

    Tid: Klockan 10.00

    Plats: N320

    Fäll ihop

Om programmet

  • Har du blivit antagen efter andra antagningsurvalet?

    Vi på Institutionen för informatik ber dig bekräfta att du tänker ta erbjuden studieplats på programmet till studentsupport.informatik@umu.se så snart som möjligt - men senast den 6 augusti 2021.

    Om du bestämmer dig för att inte delta i programmet, se till att tacka nej till ditt erbjudande genom att logga in på antagning.se.

    Det är viktigt att du tackar nej till ditt erbjudande så snart du vet att du inte kommer att delta. Detta gör platsen tillgänglig för en annan sökande.

    Fäll ihop
  • Information till nya studenter från studenter på programmet

    Prata med en som studerar på programmet
    Någon gång under 16-23 juli kommer en student, som läser samma program som du har blivit antagen till, att försöka nå dig på telefon för att hälsa dig välkommen till programmet. Du har då möjlighet att ställa frågor om vad hen tycker om utbildningen och om att vara student i Umeå eller något annat du funderar på.

    Information från studentföreningen
    Umeå Medie- och Systemvetarförening, UMSYS, är en förening för studenter som studerar Digital Medieproduktion eller Systemvetenskap vid Umeå Universitet.

    Umsys ansvarar för insparken och information om den och annat hittar du i Välkomstbrevet från UMSYS.

    Fäll ihop
  • Information om programmet och kontaktuppgifter

    Hej och hjärtligt välkomna till Digital medieproduktion!

    Vi ser fram emot att få träffa er vid terminsstart och under de kommande tre åren. Mitt namn är Johan Bodén och jag är programsamordnare för digital medieproduktion. Har ni några frågor gällande programmets struktur, valbara kurser eller något annat som rör programmet så tveka inte att höra av er till mig. Jag undervisar också en hel del på programmet så våra vägar kommer att korsas flertalet gånger under er tid hos oss.

    Har ni några frågor gällande registrering, studieintyg, studievägledning eller övriga ärenden av administrativ karaktär så skicka ett mail till vår studentsupport så hjälper de er direkt eller hänvisar er till rätt person.

    Den första kursen på programmet heter Introduktion till digital medieproduktion och vi börjar med en kursmodul som heter samhällets digitalisering. Den första träffen är i kombination med en programintroduktion och där kommer ni att träffa mig och de aktuella lärarna. Det här sker i N320 måndag kl 10.00 den 30 augusti. Här hittar ni en karta till lokalen.

    Väl mött!

    Terminstider:
    Tiden mellan 23 december och 2 januari är det ingen kursaktivitet.

    År 1
    Hösttermin 2021: 30 augusti 2021 - 16 januari 2022
    Vårtermin 2022: 17 januari 2022 – 5 juni 2022

    År 2
    Hösttermin 2022: 29 augusti 2022 - 15 januari 2023
    Vårtermin 2023: 16 januari 2023 – 4 juni 2023

    År 3
    Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
    Vårtermin 2024: 15 januari 2024 – 2 juni 2024

    Om du har frågor om programmets innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta programkoordinator:
    Johan Bodén johan.boden@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)