"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Magisterprogram i arbetsliv och hälsa

Välkommen till Magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 24-augusti till och med måndag 31-augusti. Om du inte har registrerat dig senast 31-augusti förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studieadministratör Ulrika Harju innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta Ulrika Harju så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    29 augusti

    Tid: 13.00

    Plats: Zoom via

    * Obligatoriskt

    29 aug
    13.00-13.30
    Kurs & momentintroduktion (Zoom)
    Helene Johansson

    7 sept kl 8

    *Uppgift 1.1 (Canvas)

    Helene Johansson
    Anna Westerlund

    Introduktion av området arbetsliv och hälsa. Individuell skriftlig inlämning senast 

    Senast klar 7 sept, 08:00

    b) Presentation & diskussion i basgrupp. Basgruppen kommer överens om tidpunkt (ca 2 tim)

    senast klar 17 sept 16.00

    16 sept 08.00

    *Uppgift 1.2 (Canvas + Zoom)

    Helene Johansson
    Anna Westerlund

    Fördjupad reflektion av risk- och friskfaktorer – eget exempel.

    1.2a) Individuell skriftlig inlämning senast 2 dagar före genomförande av 1.2b

    1.2b) Presentation & diskussion av eget exempel  (1.2a) i basgrupp. Basgruppen kommer överens om tidpunkt för zoomträff men den ska senast vara genomförd 16 sept. 16:00

    26 sept 08.00

    Uppgift 1.3 (Canvas)

    Framtidens arbetsmiljö – trender och utmaningar. Diskussionsuppgift som genomförs i Canvas i form av skriftliga individuella inlägg i basgruppens diskussionsutrymme. Ska vara slutförd senast 26 sept, 08:00

    *Hemtentamen (Canvas)

    Hemtentamen publiceras 26 sept, 08:00
    Hemtentamen lämnas senast in 10 okt, 08:00

     
     

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets/kursens upplägg

    Om programmet och den inledande kursen

    Magisterprogrammet Arbetsliv och hälsa har tre inriktningar – beteendevetenskap, ergonomi och företagssköterska. Programmet ges som distansutbildning med 50 % studiefart vilket motsvarar ca 20 timmars arbetsinsats/vecka. I programmet ingår programgemensamma och inriktningsspecifika kurser. Institutionen för epidemiologi och global hälsa ansvarar för programmet och de gemensamma kurserna. Institutionerna för psykologi, folkhälsa och klinisk medicin (enheten för hållbar hälsa) samt samhällsmedicin och rehabilitering (fysioterapi) ansvarar för de inriktningsspecifika kurserna.

    Den inledande kursen på programmet Arbetsliv och hälsa, 15 hp är programgemensam. Kursen har ingen träff i Umeå.

    Kursen består av tre moment på vardera 5 hp.

    Tidsperiod
    Moment
    22-08-29 – 22-10-09
    Arbete, arbetsmiljö och hälsa
    22-10-10 – 22-11-20
    Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete
    22-11-21 – 23-01-15
    Juridik inom arbetsliv och hälsa
     

    Varje moment omfattar föreläsningar (online och/eller inspelade), litteraturstudier och obligatoriska arbetsuppgifter som ska genomföras enskilt eller tillsammans med andra kursdeltagare. Varje moment avslutas med en individuell hemtentamen.

    Under kursen kommer deltagarna att delas in i basgrupper. I moment 1 och 2 kommer varje deltagare också tilldelas en så kallad ”kritisk vän”. Den kritiska vännens uppgift är att ge återkoppling på några av arbetsuppgifterna.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via lärplattformen Canvas och videoverktyget Zoom

    Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/)

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Kurslitteratur

    Moment 1 och 2

    Edling, C., Nordberg, G, Albin, M., Nordberg M. (red). (2019). Arbets- och miljömedicin – en lärobok om hälsa och miljö. 4:e uppl. Studentlitteratur, Lund

    Ytterligare litteratur tillkommer i form av rapporter och artiklar vilka  tillhandahålls via lärplattformen Canvas

     

    Moment 3

    Ann-Sofie Magnusson (red.), Juridik för hälso- och sjukvård: grundläggande förståelse för regelverket, Liber (Senaste upplagan)

    Lars Viklund & Malin Wästfelt, Arbetsrätt i praktiken, Studentlitteratur (Senaste upplagan)

    Ytterligare litteratur kan tillkomma i form av artiklar

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Helene Johansson

    Kursansvarig

    Ansvarig för Moment 1 ” Arbete, arbetsmiljö och hälsa”

    Ansvarig för moment 2 ”Systematiskt arbetsmiljöarbete”
    helene.johansson@umu.se

    Ansvarig för moment 3 ”Juridik inom arbetsliv och hälsa”
    Johan Holm 090-7866168
    Johan.holm@umu.se

    090-786 9979
    Ulrika Harju

    Studieadministratör
    ulrika.harju@umu.se

    090-786 51 79

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)