"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisterprogram i arbetsliv och hälsa

Välkommen till Magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 24-augusti till och med måndag 31-augusti. Om du inte har registrerat dig senast 31-augusti förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studieadministratör Ulrika Harju innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta Ulrika Harju så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    29 augusti

    Tid: 13.00

    Plats: Zoom via

    * Obligatoriskt

    29 aug
    13.00-13.30
    Kurs & momentintroduktion (Zoom)
    Helene Johansson

    7 sept kl 8

    *Uppgift 1.1 (Canvas)

    Helene Johansson
    Anna Westerlund

    Introduktion av området arbetsliv och hälsa. Individuell skriftlig inlämning senast 

    Senast klar 7 sept, 08:00

    b) Presentation & diskussion i basgrupp. Basgruppen kommer överens om tidpunkt (ca 2 tim)

    senast klar 17 sept 16.00

    16 sept 08.00

    *Uppgift 1.2 (Canvas + Zoom)

    Helene Johansson
    Anna Westerlund

    Fördjupad reflektion av risk- och friskfaktorer – eget exempel.

    1.2a) Individuell skriftlig inlämning senast 2 dagar före genomförande av 1.2b

    1.2b) Presentation & diskussion av eget exempel  (1.2a) i basgrupp. Basgruppen kommer överens om tidpunkt för zoomträff men den ska senast vara genomförd 16 sept. 16:00

    26 sept 08.00

    Uppgift 1.3 (Canvas)

    Framtidens arbetsmiljö – trender och utmaningar. Diskussionsuppgift som genomförs i Canvas i form av skriftliga individuella inlägg i basgruppens diskussionsutrymme. Ska vara slutförd senast 26 sept, 08:00

    *Hemtentamen (Canvas)

    Hemtentamen publiceras 26 sept, 08:00
    Hemtentamen lämnas senast in 10 okt, 08:00

     
     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Om programmet och den inledande kursen

    Magisterprogrammet Arbetsliv och hälsa har tre inriktningar – beteendevetenskap, ergonomi och företagssköterska. Programmet ges som distansutbildning med 50 % studiefart vilket motsvarar ca 20 timmars arbetsinsats/vecka. I programmet ingår programgemensamma och inriktningsspecifika kurser. Institutionen för epidemiologi och global hälsa ansvarar för programmet och de gemensamma kurserna. Institutionerna för psykologi, folkhälsa och klinisk medicin (enheten för hållbar hälsa) samt samhällsmedicin och rehabilitering (fysioterapi) ansvarar för de inriktningsspecifika kurserna.

    Den inledande kursen på programmet Arbetsliv och hälsa, 15 hp är programgemensam. Kursen har ingen träff i Umeå.

    Kursen består av tre moment på vardera 5 hp.

    Tidsperiod
    Moment
    22-08-29 – 22-10-09
    Arbete, arbetsmiljö och hälsa
    22-10-10 – 22-11-20
    Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete
    22-11-21 – 23-01-15
    Juridik inom arbetsliv och hälsa
     

    Varje moment omfattar föreläsningar (online och/eller inspelade), litteraturstudier och obligatoriska arbetsuppgifter som ska genomföras enskilt eller tillsammans med andra kursdeltagare. Varje moment avslutas med en individuell hemtentamen.

    Under kursen kommer deltagarna att delas in i basgrupper. I moment 1 och 2 kommer varje deltagare också tilldelas en så kallad ”kritisk vän”. Den kritiska vännens uppgift är att ge återkoppling på några av arbetsuppgifterna.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via lärplattformen Canvas och videoverktyget Zoom

    Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/)

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Kurslitteratur

    Moment 1 och 2

    Edling, C., Nordberg, G, Albin, M., Nordberg M. (red). (2019). Arbets- och miljömedicin – en lärobok om hälsa och miljö. 4:e uppl. Studentlitteratur, Lund

    Ytterligare litteratur tillkommer i form av rapporter och artiklar vilka  tillhandahålls via lärplattformen Canvas

     

    Moment 3

    Ann-Sofie Magnusson (red.), Juridik för hälso- och sjukvård: grundläggande förståelse för regelverket, Liber (Senaste upplagan)

    Lars Viklund & Malin Wästfelt, Arbetsrätt i praktiken, Studentlitteratur (Senaste upplagan)

    Ytterligare litteratur kan tillkomma i form av artiklar

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Helene Johansson

    Kursansvarig

    Ansvarig för Moment 1 ” Arbete, arbetsmiljö och hälsa”

    Ansvarig för moment 2 ”Systematiskt arbetsmiljöarbete”
    helene.johansson@umu.se

    Ansvarig för moment 3 ”Juridik inom arbetsliv och hälsa”
    Johan Holm 090-7866168
    Johan.holm@umu.se

    090-786 9979
    Ulrika Harju

    Studieadministratör
    ulrika.harju@umu.se

    090-786 51 79

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)