"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Magisterprogram i pedagogik

Till dig som är antagen till Magisterprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Webbregistrering

    Du behöver registrera dig själv på programmets kurser via studentwebben. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på utbildningen samt behålla tillgången till lärplattformen när kurserna har startat. 

    För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen 22 Augusti - 30 Augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Canvas

    Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas samma dag som webregistreringen öppnar. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    29 aug 2022

    Tid: kl 13:00

    Plats: zoom

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Scheman publiceras senast 4 veckor innan kursstart.

    Programintro

    Höstterminen inleds mån 29 augusti med ett programintro kl. 13.00 - 14.00  i Zoom. (Läs mer om zoom nedan)

    Terminen startar med att du läser följande två kurser parallellt på 50% studietakt var:  
    - Kompetens lärande och IKT, 7,5 hp
    - Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

    Fäll ihop

Om programmet

  • Utbildningens upplägg och inledande programenkät

    Programmet löper över två terminer och består av fyra separata innehållskurser om 7,5 hp vardera som läses under höstterminen, och en avslutande magisterkurs i vilket forskningsmetod om 15 hp och uppsatsarbete om 15 hp ingår. 

    Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där problemområden som bl. a. olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, undervisning och lärande behandlas. Pedagogik är ett ämne för dig som är intresserad av exempelvis interaktion mellan människor, lärandeprocesser, ledarskap, digitalisering och organisationsutveckling inom verksamheter så som offentlig sektor, näringsliv och föreningsliv. Pedagogik handlar alltså om samspelet mellan individ och omgivning, om olika villkor för lärande, kunskapsbildning och utveckling. Detta är innehåll som du kommer att möte i programmets fyra innehållskurser, och som du i ditt avslutande uppsatsarbete kommer att fördjupa dina kunskaper inom. Studier i pedagogik ger dig möjlighet att skapa förståelse för din egen, men även för andras utveckling i olika utbildningssituationer, i arbetslivet och på fritiden, om hur människor fungerar i olika sociala sammanhang, ja, kort sagt det mesta som har med människor att göra.

    Programenkät

    I väntan på att programstudierna startar mån den 29 aug önskar vi att du som antagen till programmet fyller i denna enkät : Programenkät Magisterprogrammet

    Fäll ihop
  • Lärplattform och zoom

    Canvas
    Programmets kurser använder Canvas som lärplattform och digitalt klassrum. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.

    Zoom
    Vid de tillfällen vi kommer att ses digitalt så använder vi videomötesverktyget Zoom.  Läs mer om hur du som student kan skaffa och använda zoom 
    Inom programmet använder vi samma zoomlänk för alla ev. programträffar, se Börja programmet ovan.

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Programansvarig för programmet är Tor Söderström, Pedagogiska institutionen. Tor nås på tor.soderstrom@umu.se

    Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info@pedag.umu.se 
    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se

    Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor tiill vårt Infocenter vid Umu

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)