"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Vårdadministrativa programmet

Du är antagen till Vårdadministrativa programmet, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på första kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra från och med ons 26 augusti till och med ons 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september 2020 förlorar du din plats på programmet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du inte vill behålla din plats på kursen ber vi dig lämna återbud.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/)

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
    (Länka till: https://www.umu.se/student)

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/)

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti 2020

    Tid: Se Canvas

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Terminen börjar måndag den 31/8 med den första kursen Vårdens administration, organisation och politik. Från och med det datumet kommer kurssajten finnas tillgängligt på Canvas (mer information om kurssajter nedan). Ansvariga på den första kursen, är Fredrik Olsson Spjut, Enheten för ekonomisk historia och Rolf Hugosson, Statsvetenskapliga institutionen.

    Pga. den rådande Covid19 pandemin kommer vi inte ha en inledande träff i Umeå som vi brukar. Istället kommer vi genomföra en digital introduktionsträff via Zoom (mer information om Zoom hittar ni längre ned). Denna träff kommer ske Tisdagen den 1 september från 13.00 fram till ca 17.00. Under den träffen kommer information om programmets upplägg, studieteknik m.m. ges så det är av största vikt att ni deltar på denna träff.

    Programmet är i huvudsak nätburet och går på heltid. Det betyder att du skall ägna ca 40 timmar per vecka åt studierna. För att klara utbildningen behöver du ha tillgång till en dator med webbläsare och webbkamera med mikrofon samt en bra bredbandsuppkoppling. Ett fåtal träffar under utbildningen kommer att äga rum i Umeå när det krävs, t ex när du och dina kurskamrater skall arbeta med dataprogram som inte får spridas. Mer information om dessa träffar kommer ges under den inledande Zoom-träffen den 1 september.

    Vid frågor om programmet kontakta
    Programsamordnare Jonatan Svanlund jonatan.svanlund@umu.se
    Studieadministratör Maria Lindström maria.lindstrom@umu.se

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Vi kommer huvudsakligen använda Canvas som lärplattform på det här programmet. Ni kommer dock inför terminsstarten även få en programsida (VADM20). Den kommer ni åt via vår andra lärplattform Cambro. På VADM20-sidan kommer ni hitta mer generell information om programmet samt lite ytterligare information om den inledande kursen. Programsidan kommer finnas tillgänglig från mitten av augusti. Länken till den inledande träffen på Zoom kommer läggas ut ca en vecka före träffen på denna sida.

    När du aktiverat ditt UMU-id når du båda lärplattformarna (Canvas och Cambro) via länkarna/genvägarna på studentwebben, www.student.umu.se. Mer information om våra lärplattformer och andra IT-tjänster finns på www.student.umu.se/om-system-och-it-tjanster-for-studenter. Via denna länk hittar ni även information om Zoom. Se till att ladda ned Zoom och sätta in er i hur denna fungerar i god tid innan träffen den 1 september.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)