Publicerad: 2024-04-25 Uppdaterad: 2024-05-02, 10:29

2,5 mnkr till forskaren Sophia Harlid

NYHET Stiftelsen Seniorhusen till Anders Öquists minne har gjort sin andra utdelning av forskningsmedel (den första gjordes 2019).

Sophia Harlid vid Institutionen för diagnostik och intervention har erhållit 2,5 miljoner kronor i anslag för sitt projekt Förebyggande av åldersrelaterade sjukdomar hos kvinnor – riskprofilering under klimakteriet och senare risk för bröstcancer.

– Jag är mest intresserad av klimakteriet runt 50 års ålder. 5–15 år efter det finns en ökad risk för sjukdomar. Det kan till exempel bero på långvarig exponering av olika kemikalier som kan ha hormonstörande effekter, säger Sophia Harlid.

Ur stiftelsens stadgar:

"Stiftelsens ändamål är att främja hälsoforskning företrädesvis vid Umeå universitet. Stiftelsen bör prioritera forskning med inriktning på ett friskt åldrande, gärna i form av tvärvetenskapliga projekt. Stiftelsen kan också stödja annan hälsofrämjande forskning som styrelsen finner angelägen.”