Läsa och ladda ner e-böcker

Genom bibliotekets söktjänst kan du få tillgång till mer än 500 000 e-böcker. Här finns information om hur du gör för att läsa och ladda ner dem. För att ladda ner vissa e-böcker behöver du särskilda appar eller programvara och ett användarkonto hos Adobe, ett Adobe-id.

E-böckerna söker du fram i bibliotekets söktjänst. Du som är student eller anställd och har ett Umu-id kan logga in i bibliotekets söktjänst för att få full åtkomst till bibliotekets e-böcker var du än befinner dig. Vem som helst kan läsa vårt utbud av e-böcker genom att använda bibliotekets datorer i våra lokaler.

Bibliotekets söktjänst

Läsa online, ladda ner och skriva ut

Så använder du e-böcker från biblioteket:

• Du kan läsa alla e-böcker online på dator, surfplatta eller mobil.
  • De flesta e-böcker har begränsningar för hur mycket du kan ladda ner, kopiera och skriva ut.
  • När du har hittat en e-bok i bibliotekets söktjänst följer du länken till den plattform där du kan läsa eller ladda ner boken. Där får du också oftast information om vilka villkor som gäller för att använda boken.

Adobe-id, appar och programvara

När du ska ladda ner och läsa e-böcker som är kopieringsskyddade med DRM behöver du ett Adobe-id, alltså ett användarkonto hos Adobe. Det gäller exempelvis e-böcker från EBSCOhost och Ebook Central. Du behöver också en app eller programvara som kan hantera DRM. Dessa går att ladda ner utan kostnad.

Kom igång:

1. Börja med att skapa ett användarkonto här: Registrera Adobe-id
  2. Ladda ner den programvara eller app som du behöver till din enhet.
    • Pc/Mac: Adobe Digital Editions
    • Ipad/Iphone: Exempelvis Pocketbook Reader eller Aldiko
    • Android: Exempelvis Pocketbook Reader eller Aldiko
  3. Avsluta med att öppna det nedladdade programmet och auktorisera genom att fylla i ditt Adobe-id.

Läs dina e-böcker med talsyntes

Om du vill använda talsyntes för att läsa dina e-böcker så finns det flera metoder att välja bland.

Om du läser på din telefon eller surfplatta

De flesta mobiltelefoner och surfplattor har möjlighet till talsyntes. Du kan aktivera talsyntesen under Inställningar, eller så kan du exempelvis söka efter ”text till tal” eller ”talsyntes” i din enhet.

Använd talsyntesen i webbläsaren

Alla webbläsare ger möjlighet till talsyntes men det kan fungera på lite olika sätt. I vissa webbläsare finns talsyntesen på plats direkt och öppnas automatiskt när du öppnar en pdf-fil. I andra webbläsare behöver du först ladda ner ett tillägg till webbläsaren.

Ladda ner ett talsyntesprogram till din dator

Om du har ett Umu-id kan du gratis ladda ner talsyntesprogram via universitetet. Du hittar mer information om programmen på studentwebben:

Programvaror för studenter

Talsyntes på bibliotekets datorer
Det finns talsyntesprogram på alla datorer i bibliotekens lokaler.

Mer information om läs- och skrivstöd

Du som behöver stöd för att läsa eller skriva kan få hjälp av biblioteket. Här hittar du mer information om vilken hjälp du kan få och hur du kontaktar våra bibliotekarier:

Läs- och skrivstöd

Vanliga frågor om e-böcker

Varför kan biblioteket inte köpa den bok jag behöver som e-bok?

Alla böcker som finns att köpa som e-bok för dig som privatperson är inte möjliga att köpa för bibliotek. Bibliotek behöver speciella licenser som reglerar användningen av e-boken och det finns inte för alla böcker. Andra e-böcker kan bara köpas som en del i ett stort paket vilket gör att det kan bli för dyrt för biblioteket.

Kursböcker från svenska förlag kan just nu inte köpas som e-böcker av universitets- och högskolebibliotek eftersom förlagen och biblioteken inte har kommit överens om hur betalning och användning ska regleras.

Vad är digital rights management (DRM)?

Vissa e-böcker ligger på plattformar som använder olika typer av tekniska begränsningar som brukar benämnas som digital rights management (DRM). DRM används för att utgivaren av boken ska kunna reglera hur den används och sprids. För att kunna ladda ner och läsa dessa böcker offline behöver du installera programvara som kan hantera DRM och skapa ett personligt konto hos Adobe, ett Adobe-id.

E-böcker som ligger på plattformar utan DRM kan du ladda ner och läsa utan någon särskild programvara, men du kan oftast bara ladda ner ett kapitel i taget. Nedladdningarna får bara användas till personligt bruk.

Vad innebär det att en e-bok har vattenmärkning?

När du laddar ner ett kapitel eller en e-bok blir den ibland märkt med uppgifter som gör det möjligt att identifiera användaren som laddade ner den, en så kallad vattenmärkning. Om en vattenmärkt fil som du har laddat ner sedan sprids olovligt kan den alltså spåras tillbaka till dig.

Vilket format ska jag välja när jag läser e-böcker?

Många av våra e-böcker har formatet html, vilket innebär att du läser direkt i webbläsaren. Du kan dessutom ofta ladda ner kapitel ur en e-bok i pdf-format, vilket passar bra när du vill göra en utskrift eller läsa offline.

Vissa av våra e-böcker finns också i formatet Epub. Epub passar bäst när du vill läsa på en mindre skärm, till exempel en telefon, eftersom texten anpassar sig efter skärmens storlek.

Finns det öppet tillgängliga e-böcker på biblioteket?

I bibliotekets söktjänst hittar du även e-böcker som är öppet tillgängliga (open access). Dessa är tillgängliga att läsa utan inloggning med Umu-id.

Öppet tillgängliga e-böcker är ofta märkta med en Creative commons-licens som visar vad du får göra med materialet. Vissa böcker kan du kopiera, göra förändringar i och dela fritt, medan andra har begränsningar som till exempel att de inte får användas i kommersiella sammanhang. Du hittar oftast informationen om hur e-boken får användas på baksidan av bokens titelblad.

Här kan du läsa mer om open access:

Open access
Creative commons