Att leda på vetenskaplig grund

Centrum för skolledarutveckling erbjuder Att leda på vetenskaplig grund. Utbildningen omfattar 7,5 hp.

Anmälan till kursen

Antagningsperioden för start höstterminen 2024 är 15 mars till 15 april. Anmälan görs via Skolverket här

Utbildningen i svensk skola skall vila på en vetenskaplig grund och utgå från beprövad erfarenhet. Tillsammans borgar de för att undervisningen har en vetenskaplig förankring. För att rektor skall kunna leda en verksamhet på vetenskaplig grund krävs det att rektor har ett vetenskapligt förhållningssätt och utvecklat en foskningslitteracitet. Det kräver kunskaper och färdigheter i att förstå och tolka aktuell forskning men också i vetenskapliga metoder samt att relatera detta till professionell kunskap och erfarenhet. I denna kurs behandlas aktuell forskning inom fältet utbildningsledarskap för att ge deltagarna kunskap om hur de hittar, analyserar och kritisk granskar den publicerade forskningen. Kursen behandlar även kunskapsutvecklingen inom utbildningsledarskap såväl nationellt som internationellt från 1900-talets början fram till idag.

Mer information uppdateras löpande.

Kommande grupper HT24

Här finns preliminära datum för de grupper som startar höstterminen 2024