Forskningsinfrastruktur
Vid Umeå marina forskningscentrum (UMF) finns fartyg tillgängliga för forskning, utbildning och miljöövervakning. Reguljär provtagningsverksamhet bedrivs året runt, och ofta finns möjlighet till samordning av provtagningar.
Provtagning för miljöövervakning från kustbevakningens fartyg KBV181.
BildMarlene Johansson
Provtagningar i öppet hav
Kustbevakningens forskningsfartyg KBV181 används för forsknings- och och miljöövervakningsuppdrag.
BildKatarina Konradsson/UMF
Vid provtagning i öppet hav i Bottniska viken används Kustbevakningens fartyg KBV 181, som har anpassats för forskning och miljöövervakning. Forskningsfartyget KBV181 är tillgängligt för utsjöprovtagningar i Bottniska viken. Redare för fartyget är Kustbevakningen.
Fartyget har ca 25 kvadratmeter laboratorieutrymmen ombord, med möjlighet till avancerade kemiska och biologiska analyser. Förutom besättningen (7-8 personer) kan 8 personer följa med vid provtagningsexpeditioner. Fartyget är 56 meter långt, har ett djupgående på 5,3 meter och har isklass 1A.
Utrustning ombord:
Rosetthämtare med 12 st 5 liters Niskinhämtare och CTD SBE 911plus för mätning av konduktivitet, temperatur, tryck, syre och PAR-ljus
Vajerspel, 300 meter vajer på hydraulkran, diameter: 5 mm
Närsaltsanalysator
Inkubator för växtplanktonproduktion
Dragskåp
Kontakta personal: Här nås personalen på KBV 181:s laboratorium när de är ombord: Tel: 010-404 81 57
Ansök om fartygstid: Det finns möjlighet för forskare att delta i de reguljära expeditionerna och genomföra egna provtagningar och mätningar. Ansökan måste vara UMF tillhanda två månader före planerad expedition. Läs mer här
Kustnära provtagningar
Forskningsfartyget Botnica används för kustnära provtagning i Bottniska viken.
BildKristina Viklund
För kustnära provtagningar används UMF:s forskningsfartyg R/V Botnica. Fartyget är 23.3 meter långt, 5,08 meter brett och har ett djupgående på 1,3 meter. Maxfarten är 14 knop.
För att bättre tåla is är fartyget utrustat med ett extra tjockt skrov i cortenstål, med överbyggnad i aluminium. Ombord finns plats för 12 passagerare plus en besättning på två personer.
Umeå marina forskningscentrums svävare Arctica är tillgänglig vintertid för kustnära provtagning och uppdrag i Bottniska viken. Den är 5,5m lång och 2,5m bred. Maxfarten är 30 knop över is och 20 knop över vatten.
Forskningsbåten Gråsuggan är 9,75 meter lång och har ett djupgående på cirka 1,20 meter. Den har en mans besättning och 2 kojplatser. Det finns toalett ombord. Gråsuggan är tillgänglig för skärgårdsprovtagning under perioden maj-november.
Behörighetskrav: Fartygsbefäl klass 8-examen. Läkarintyg för sjöfart.
Trolle
BildMarkus Nordin
Trålbåten Trolle är 7,45 meter lång, 2,4 bred och djupgående 0,6 meter. Trolle är tillgänglig både för vanlig provtagning och för trålning. Trålning kräver särskild behörighet.
Behörighetskrav: Fartygsbefäl klass 8-examen. Läkarintyg för sjöfolk. För trålning krävs särskild utbildning i handhavande av trålningsutrustningen.
Buster-båtar
Två Buster-båtar är tillgängliga för skärgårdsprovtagning. De är 5 meter långa, och har ett djupgående på 0,7 meter. De är utrustade med 70 hk utombordsmotorer, och tar maximalt 7 passagerare. De är också utrustade med djupmätare och kompass.
Behörighetskrav: Förarbevis och deltagande i säkerhetsgenomgång.
Linder-båtar
UMF har två små båtar (Linder) som är tillgängliga för kustnära provtagning. De är 4,4 meter långa, och har 4 hk utombordsmotorer. maximalt antal personer ombord är 4. Båtvagnar för landtransport av Linder-båtarna finns att låna.
Behörighetskrav: Deltagande i säkerhetsgenomgång
Marin vetenskap vid Umeå universitet
Här finns samlad information om pågående forskning och tillgänglig infrastruktur vid Umeå universitet: www.umu.se/marinvetenskap