Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)
Forskningsprojekt Målet med det här projektet är att mäta, förklara och predicera det svårfångade och mångfacetterade fenomenet nyfikenhet och experimentellt testa dess inverkan på inlärning.
Vi ägnar oss dagligen åt utforskande beteenden såsom att titta på TV, skvallra med våra vänner, surfa på nätet och att betrakta intressanta vyer. Dessa vardagliga beteenden verkar mer eller mindre drivas av nyfikenhet. En hypotes i det här projektet är att nyfikenhetsdrivna beteenden leder till inlärning, eftersom tillfredsställd nyfikenhet innebär ny kunskap. Men nyfikenhet är bara gynnsamt om den riktas mot inlärningsmålet. Projektet kommer att undersöka vad som driver nyfikenhet vilket kan vara av stor vikt i många inlärningssituationer och för planering och genomförande av utbildning.
Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse
Paul Schrater, Associate Professor, Ph.D.