"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

En väg framåt? Narrative pedagogik för att förhindra övergrepp mot unga domare inom idrott

Forskningsprojekt Det finns tecken på att unga domare i Sverige ofta möter kränkande beteende inom idrotten. Trots det har det gjorts förvånansvärt lite forskning på området.

Studien har två huvudsyften: Det första är att undersöka om man kan använda berättelser och erfarenheter i arbetet med idrottstränare för att förändra deras beteende och förebygga att unga domare utsätts för känslomässiga kränkningar. Det andra är att få en bättre förståelse för hur tränare ser på unga domares upplevelser av kränkningar kopplade till kön.

Projektansvarig

Inger Eliasson
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 79 12

Projektöversikt

Projektperiod:

2021-01-01 2023-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Externa finansiärer

Centrum för idrottsforskning (CIF)

Projektbeskrivning

Bakgrund

Det finns tydliga tecken i Sverige på att unga domare ofta utsätts för kränkande beteende inom idrotten. I flera artiklar beskriver Expressen vad unga domare tvingas stå ut med. En 17-årig fotbollsdomare säger: ”Jag tvingas ofta höra hur spelare, tränare och föräldrar skriker fula ord åt mig.” Detta bekräftas även i en nylig studie om emotionella kränkningar där unga domare rapporterat att de möts av uttryck som: ”du måste vakna”, ”domarjävel”, ”är du blind?” (Eliasson, 2020). Eliasson lyfter också att det saknas metoder och initiativ för att förändra det här beteendet, trots behovet av att skydda unga domare.

Trots detta har förvånansvärt lite forskning gjorts inom området, särskilt när det gäller unga domare. Tidigare forskning har mest fokuserat på vuxna domare (Wicker & Frick, 2016), med undantag för Eliasson (2020). Kränkande beteende mot domare utgör ett allvarligt hinder för rekrytering av nya matchfunktionärer. Alla unga har rätt att skyddas från alla former av våld, inklusive psykiskt våld och emotionella kränkningar (FN:s barnkonvention).

Syfte

Det övergripande syftet med detta forskningsprojekt är att bidra med ny kunskap om hur man kan förebygga emotionella kränkningar mot unga domare inom tävlingsinriktad lagidrott i Sverige.

Studien har två specifika mål: För det första att undersöka möjligheten att använda berättande pedagogik tillsammans med idrottstränare för att förändra beteenden och förebygga kränkningar mot unga domare. För det andra att skapa kunskap om hur tränare uppfattar unga domares erfarenheter av könsrelaterat kränkande beteende.

Metod

Studien kommer att genomföras med tränare som arbetar med fotbolls- och innebandylag i serier där unga domare dömer matcher. För att kunna analysera potentialen i berättande pedagogiska verktyg för att påverka beteenden, samt för att ge en djupare förståelse av tränarnas perspektiv på emotionella kränkningar mot unga domare, kommer en metodkombination att användas. Denna inkluderar berättelser, intervjuer och dagboksanteckningar.

Betydelse

En viktig förväntad effekt är att forskningen ger ny kunskap om pedagogiska modeller för att förändra kränkande beteenden inom idrotten, vilket kan vara värdefullt för idrottens styrande organ vid utvecklingen av strategier för att skydda unga domare och förbättra tränarutbildning.

Genom att involvera tränare som är aktiva i föreningslivet kan forskningen också bidra till att utveckla uppförandekoder som skapar en trygg och positiv miljö för unga domare, samt hjälpa idrottsorganisationer att leva upp till principerna om barnskydd som uttrycks i svensk idrottspolitik.

 

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2025-06-03