"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Från Studiekultur Till Arbetsmarknad och Yrkesutövande (STAY)

Forskningsprojekt Projektet STAY utvecklar ett pedagogiskt verktyg som stärker studenters förståelse för yrkesutövande inom semi-professionella utbildningar. Genom interventionen ökas studiemotivation, yrkesidentitet och lärande. Lärare får stöd i vägledning, vilket höjer utbildningens kvalitet. Verktyget testas och utvärderas inom Idrottsvetenskapliga programmet.

Detta projekt ska utveckla, testa och utvärdera en intervention som har som mål att studenter och lärare inom universitetets ”semi-professionella” utbildningsprogram ska få en tydligare bild av framtida yrke och arbetsmarknad. Genom intervjuer och enkäter skapas ett undervisningsinnehåll i fyra delar, med fokus på karriärvägar, anställningsbarhet, yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt. I projektet testas detta innehåll inom det idrottsvetenskapliga programmet och dess effekter i form av ökat lärande och motivation för studenterna utvärderas.

Projektansvarig

Cecilia Stenling
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 01

Projektöversikt

Projektperiod:

2026-01-01 2027-12-31

Finansiering

Umeå universitet

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Projektbeskrivning

Projektet STAY – Studiekultur, Arbetsmarknad och Yrkesutövande – syftar till att utveckla, testa och utvärdera ett pedagogiskt verktyg som stödjer studenter och lärare inom semi-professionella universitetsutbildningar. Dessa utbildningar leder till yrken utan tydliga professionella identiteter, vilket ofta skapar osäkerhet hos studenter kring framtida yrkesroll, arbetsmarknad och krav. STAY ska öka studenters motivation, yrkesförståelse och lärande, samt ge lärare bättre verktyg för vägledning.

Verktyget testas inom Idrottsvetenskapliga programmet och består av fyra lärtillfällen som behandlar professionellt förhållningssätt, arbetsuppgifter och kompetenskrav, yrkesvägar samt anställningsbarhet. Projektet genomförs i tre faser: kunskapsinsamling, utveckling och test av interventionen, samt utvärdering. Insamling sker via workshops, fokusgrupper och mätningar av studenters motivation och engagemang. Resultaten används för att utforma och förfina verktyget.

Projektet bidrar till ökad kvalitet i utbildningen, förbättrad genomströmning och stärkt arbetsmiljö för lärare. En lärarhandledning tas fram för spridning inom och utanför Umeå universitet. Målet är att STAY ska bli ett användbart och överförbart verktyg för andra utbildningar med liknande behov.

Senast uppdaterad: 2025-11-18