Hållbart arbete som och med rekrytering av behöriga lärare inom estetiska ämnen i svenska Arktis
Doktorandprojekt
Syftet med den här avhandlingen är att skaffa kunskap om, analysera och diskutera faktorer som är avgörande för arbete och rekrytering av behöriga lärare inom grundskolans estetiska ämnen i norra Sveriges landsbygdskommuner.
För alla barn är det en demokratisk rättighet att få bra utbildning. Ett sätt att höja kvaliteten på undervisningen i skolan är genom utbildning av lärare, vilket säkerställs genom lärarlegitimation. Det finns i Sverige geografiska skillnader i andelen behöriga lärare. Norra delen av landet består till stor del av landsbygdsområden. I dessa områden finns det svårigheter med att rekrytera behöriga lärare, i synnerhet inom de praktiskt-estetiska ämnena.
I det här avhandlingsarbetet undersöks vilka faktorer som påverkar bild-, slöjd och musiklärares val av att jobba i norra Sveriges landsbygdsområden och vilken inverkan de har på undervisningen. Studien granskar även vilka förhållningssätt landsbygdens rektorer har för att främja en hållbar utveckling av behöriga lärare inom estetiska ämnen.