Bild: Merve Yeşilbaş

Hur begränsar kryosaltblandningar geokemi på ytan på Mars?: Överbryggande laboratorieanalyser med fjärranalysdata från Mars

Forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet.

Tidigare missioner till Mars har bekräftat förekomst av olika typer av klorid- och perkloratsalter i marsregoliten över hela planeten. På grund av deras unika utsöndringsegenskaper kan dessa salter underlätta bildningen av flytande saltlösningar långt under 0 °C. Dessa kan också bildas och stabiliseras i aggregat av mineralpartiklar i regoliten genom att bilda tunna isfilmer. Detta projekt syftar till att avslöja (vätske-) vattenstabilitet på dagens Mars för att förstå vattenbaserad geokemi och potentiella vattenresursregioner som kunde ha varit värd för liv om det någonsin funnits där.

Projektansvarig

Merve Yesilbas
Biträdande universitetslektor

Projektöversikt