"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Hur blir förskolan till?

Doktorandprojekt Hur görs fri lek i förskolan?

Projektansvarig

Jenny Lindberg
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 75 33

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2021-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Projektbeskrivning

Trots att lek ofta framhålls som en grundläggande del av barns utveckling och lärande i både forskning och utbildningspolicys, visar studier att det sker en minskning av tid och utrymme för lek i svenska förskolor. Det finns samtidigt en tydlig forskningslucka vad gäller materialens roll och hur barn och material tillsammans skapar och påverkar leksituationer. I detta projekt undersöks leken som ett sociomateriellt fenomen, där barn, material, miljöer samt pedagogiska, diskursiva och materiella villkor samverkar och skapar förutsättningar för lekens tillblivelse. Studien bidrar med en fördjupad förståelse av lek i förskolan som en relationell praktik som kännetecknas av oförutsägbarhet, rörelse, motstånd och förändring – snarare än något som sker frikopplat från omgivning och styrning.

Handledare

Kim Wickman
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 93 25

Biträdande handledare

Jörgen From
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 10
Senast uppdaterad: 2025-05-12