Vad en förskola är kan tyckas vara givet. Det finns ramar för verksamhetens olika nivåer, sedan omsätts de och utspelar sig i praktiken. Det framhålls ofta som gynnsamt för barns utveckling att de vistas i förskolan och 85% av barnen i Sverige tillbringar sin vardag där. Förskolan är ett komplext system som ställer krav på individer och grupp. Verksamheten kan sägas vara både uppstyrd och oförutsägbar, vilket får konsekvenser. I Arbetsmiljöverkets statistik från 2021 är förskollärare den grupp inom utbildningsområdet som är högst på listan anmälda arbetssjukdomar. Liknande statistik finns inte kring barnens situation. Hur har de det i förskolan?
Delar av förskolan har problematiserats och undersökts inom forskning under lång tid, främst ur de vuxnas perspektiv. Hur förskolans huvudrollsinnehavare barnen upplever förskolan behöver forskas mer kring. I förskolans läroplan och Barnkonventionen lyfts barns delaktighet och inflytande fram. Jag är intresserad av barnens aktörskap. Upplever de delaktighet? Hur ser deras upplevelser av förskolan ut? I min forskning kommer barnens perspektiv att lyftas fram. Projektskrivningen uppdateras i takt med att projektet utvecklas.