Doktorandprojekt
Projektet syftar till att utforska assemblages av kommunala utrymmen för dialog. Projektet är en critical assemblage analys som utförs med hjälp av etnografi i delar av den svenska sidan av Sábmie.
Implementering av policy är en process med många steg och flera aktörer påverkar språkpolicyprocesser och -praktiker på olika sätt. Projektet syftar till att utforska språkpolicy processer och praxis under en del av den pågående transformeringsprocessen av kommunala verksamheter. Data skapas genom samtal med olika lokala aktörer, observationer från olika arenor för dialog, protokoll eller minnesanteckningar från olika arenor för dialog, och foton från offentliga utrymmen.
Det allmänna är enligt språklagen ansvarig för att skydda och främja samiska språken. Flera myndigheter i Sverige har en roll i detta ansvar. Projektet fokuserar på några av de 27 kommuner som ingår i förvaltningsområdet för samiska språk. I dessa kommuner har urfolket samer enligt minoritetslagen bl.a. rätt till äldreomsorg och förskoleverksamhet på samiska språk. Barns rättigheter till modersmålsundervisning i skolan gäller i dessa områden som överallt annars i Sverige.
Enligt minoritetslagen måste kommuner ge samer möjlighet till inflytande och delaktighet i frågor som beror dem, genom en strukturell dialog. Kommuner initierar olika arenor för dialog. Observationer av flera utrymmen för dialog informerar projektet om transformationsprocesser, medan samtal med olika lokala aktörer informerar projektet om deras förståelser och erfarenheter av (historier av) förhållanden där transformation sker.
Projektet knyter an till FN:s globala mål för hållbar utveckling nr.10 (minskad ojämlikhet) och nr.11 (hållbara städer och samhällen) där projektet tar ett kritiskt perspektiv i sitt fokus på social rättvisa avseende samiska språken.