Morgondagens politiska ledare: Högerpopulistiska partiers ungdomsorganisationer

Forskningsprojekt Populistiska högerradikala partier har till skillnad från andra västeuropeiska partier, som förlorar medlemmar, växande gräsrots- och ungdomsorganisationer. Flera av de nuvarande politiska ledarna för de högerradikala partierna har gjort karriär via sina ungdomsorganisationer. Trots detta saknas jämförande forskning om högerradikala partiers ungdomsorganisationer.

Projektet syftar till att studera dessa organisationer, deras ledare och medlemmar utifrån ett statsvetenskapligt teoretiskt ramverk och genom att kombinera kvantitativa och kvalitativa metoder.

Péteris F Timofejevs

Projektöversikt

Projektperiod:

2017-01-01 2020-12-31

Vetenskapsrådet dnr. 2016-01877

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Statsvetenskapliga institutionen

Forskningsområde

Statsvetenskap
  • Projektmedlemmar
    Péteris F Timofejevs

Externa projektmedlemmar

Ann-Cathrine Jungar, docent, projektledare (Södertörns högskola)
    Duncan McDonnell, Professor of Politics, projektforskare (Griffith University, Australien)
    Cas Mudde, Stanley Wade Shelton UGAF Professor, projektforskare (University of Georgia, USA)
    Anders Ravik Jupskås, forskare, projektforskare (Universitetet i Oslo, Norge)
    Louis J Wierenga, doktorand, projektforskare (University of Tartu, Estland)

Projektbeskrivning

Projektet utforskar fyra följande frågor:

1. Hur är dessa ungdomsorganisationer organiserade och hur förhåller sig de till sina moderpartier?
  2. Varför blir ungdomar medlemmar i dessa organisationer?
  3. Vilka aktiviteter sker i ungdomsorganisationerna?
  4. Hur samarbetar dessa organisationer med andra likasinnade organisationer utomlands?

Tio partiers ungdomsorganisationer studeras: Sverigedemokraterna (Sverige), Freiheitliche Partei Österreichs (Österrike), Lega (Italien), Vlaams Belang (Belgien), Rassemblement National (Frankrike), Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (Estland), Dansk Folkeparti (Danmark), Nacionālā Apvienība (Lettland), Perussuomalaiset (Finland) och Fremskrittspartiet (Norge).

Projektet bidrar med kunskap om de högerradikala partierna och deras framtid. Dessutom är projektets frågeställning inte enbart av stor vikt för forskare, utan har även setts som ett centralt forskningsområde av det politiska ledarskapet i EU:s medlemsstater och institutioner.

Senast uppdaterad: 2023-09-08