Musical groove: functions, mechanisms, and origin

Forskningsprojekt Varför får viss musik oss att stampa takten, nicka med huvudet, och att dansa? I en serie experiment studerar vi effekterna av olika typer av riktig musik och syntetiserade musikexempel, och deras ljudegenskaper, på lyssnares upplevelse och rörelser.

Närmare bestämt mäter vi musikens rytmiska egenskaper genom numerisk datormodellering av ljudsignalen, och genom att jämföra dessa med lyssnarnas upplevelser genereras specifika hypoteser som testas genom (1) systematiskt urval av musikexempel, (2) manipulation av riktig musik, och (3) systematisk variation av rytmiska egenskaper genom syntes av musikliknande signaler.

Projektansvarig

Guy Madison

Projektöversikt

Projektperiod:

2009-01-01 2011-12-31

Finansiering

Riksbankens Jubileumsfond, 2009-2011: 2 415 000 kr

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för psykologi, Samhällsvetenskapliga fakulteten

Forskningsområde

Psykologi
  • Projektmedlemmar

Externa projektmedlemmar

Björn Merker, Forskare, PhD
    Fabien Gouyon, Forskare, PhD, INESC Porto, Portugal

Projektbeskrivning

Projektets medarbetare är Guy Madison, expert på human timing och synkronisering, Björn Merker, neurovetare uppmärksammad för ett antal teoretiska arbeten om hjärnans utveckling och organisation, och Fabien Gouyon, expert på numerisk modellering av musikalisk rytm.

(1) systematiskt urval av musikexempel,
(2) manipulation av riktig musik, och

Se engelsk version för en längre beskrivning.

Ämne: psykologi

Senast uppdaterad: 2023-03-29