Matematik finns överallt omkring oss. För att kunna vara en fullvärdig medborgare och aktivt delta i samhället krävs matematisk litteracitet – förmågan att formulera, använda och tolka matematik i olika vardagliga situationer. Trots detta når var tionde elev i den svensk skolan inte godkänt betyg i ämnet, vilket begränsar deras möjligheter att behärska de matematiska utmaningar de möter i vårt samhälle.
Projektet syftar till att utforska hur och om lärare kan skapa en mer tillgänglig matematikundervisning genom att aktivt använda tre specifika uttrycksformer, kroppsliga, muntliga och nedtecknade uttryck. Målet är att tillsammans med lärare på två lågstadieskolor i Umeå kommun utforska, analysera och utveckla undervisning så att varje elev, oavsett språklig bakgrund eller tidigare erfarenheter, får en tillgängligare matematikundervisning.
Projektet söker svar på följande frågor:
Vilken förståelse för planering, genomförande och uppföljning av matematikundervisning uttrycker lärarna?
Vilka undervisningshandlingar främjar respektive begränsar tillgänglig matematikundervisning?