"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Varför har svenska handböcker ökat från tre stycken på 80-talet till 20 st under 2000 och 2010?

Doktorandprojekt Vad innebär egentligen kreativt skrivande? Varför vill man skriva, hur gör man och vem har möjlighet att lyckas?

Kring dessa frågor kretsar mitt avhandlingsprojekt, i vilket handböcker för kreativt skrivande, utgivna i Sverige 1979–2015, samt ett antal gymnasieläromedel, analyseras.

Projektansvarig

Sofia Pulls
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 57 97

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2012-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Lärarhögskolan

Forskningsområde

Litteraturvetenskap

Projektbeskrivning

Genom diskursanalys undersöks vilka konstruktioner av skrivande och skrivande subjekt som framträder i böckerna, och hur dessa konstruktioner kan kopplas till samhälleliga tendenser.

Huvudhandledare: Anders Öhman
Biträdande handledare: Ann-Helén Andersson

Senast uppdaterad: 2019-09-18