Bild: Erik Zäll

Ytbeläggningar för nyckelkomponenter i koncentrerade solfångare

Doktorandprojekt inom Företagsforskarskolan vid Umeå universitet.

Erik Zälls projekt handlar om utveckling av ytbeläggningar för receiver och täckglas som används i koncentrerande solfångare för produktion av termisk energi till industriella processer.

Doktorand

Erik Zäll
Doktorand

Projektöversikt

Projektperiod:

2018-06-01 2024-09-30

Finansiering

Tjänsten finansieras av den externa parten (Absolicon) samt anslag från Företagsforskarskolan. Fördelningen mellan parterna är 50/50.

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för Fysik, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet

Forskningsområde

Fysik

Projektbeskrivning

Forskningen fokuserar på ytbeläggningar för komponenter som används i solfångare för produktion av termisk energi. Komponenterna i fråga är i huvudsak receivern och täckglaset. Receivern i en solfångare har en beläggning som gör den selektiv, vilket gör att den har hög absorptans av solljus och låg emittans av termisk strålning.

Erik Zäll arbetar med att utveckla en ny typ av elektropläterad selektiv beläggning åt Absolicons receiverrör. Täckglasen är behandlade med en antireflex-beläggning för att maximera transmittansen av solljus. Inom detta område leder han ett projekt där de samarbetar med RISE för att ta fram en ny antireflex-beläggning för täckglasen.

Glasprojektet finansieras av anslag från Vinnova som erhölls genom en gemensam ansökan.

Företagssamarbete ger klirr i kassan för solenergiforskare

Kempestiftelserna beviljar 700 000 kronor till spektrofotometer i världsklass.

Senast uppdaterad: 2023-09-12