"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Doktorander

Doktorander i forskarskolan GRADE

 

Ulrika Gustafsson, Umeå universitet

ulrika_gustafsson.jpg

Ulrika Gustafsson är doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

I min forskning intresserar jag mig för skolans organisation och processen för digitalisering av utbildning. Jag har arbetat som lärare i grundskolan i 25 år innan jag började som doktorand under hösten 2018 på Umeå Universitet- Institutionen för Tillämpad Utbildningsvetenskap. Min kommande forskning kommer att handla om förutsättningarna för Svensk kommunal grundskola att möjliggöra för eleverna att utveckla digital kompetens. Detta innebär också studier av förståelsen av digital kompetens bland olika aktörer. Genom att belysa skolans förändringsprocesser som drivits på av fokusen på digital kompetens i nya och reviderade policytexter, kommer det ges möjlighet att visa en övergripande bild av hur denna förändring rör sig och omformas genom olika nivåer i utbildningskedjan, innan den tar sin slutgiltiga form i skolan.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/ulrika-gustafsson/
E-post: ulrika.gustafsson@umu.se

Fabian Gunnars, Mittuniversitetet

imageg3zlq.png

Fabian Gunnars är doktorand vid Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV), Mittuniversitetet.

Jag kommer direkt från en masterutbildning i utbildningsvetenskap: specialpedagogik, så har inte mycket erfarenhet i skolans praktik. Skrev i masteruppsatsen om innehållet i appar, som används i språkundervisningen för elever med autismspektrumtillstånd (AST) med ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv (vilket föll naturligt i och med en kandidat i lingvistik). Den teoretiska modellen jag använde kan ses med philosophy of mind termer som funktionalistisk och emergent, med en ansats ur analogier i kombination med kontext som grund för vårt tänkande. Enligt mig är den fullt kompatibel med socio-kulturella perspektiv. Samma ansats används även inom AI-forskning, liksom många andra funktionella teorier. Med andra ord är ett huvudsakligt intresseområde inte bara högteknologiska pedagogiska verktyg som resurs för skolans praktik, men även hur de påverkar vårt sätt att tänka i grunden.

Flyttade från Uppsala efter runt 8års boende till Sundsvall i samband med min anställning på Mittuniversitetet, vilket formar ett nytt och spännande kapitel i mitt liv, särskilt med tanke på att jag inte kände någon i staden innan. På min fritid sysslar jag bl.a. med poesi, musikproduktion och longboardåkning. Älskar Angelika Arendt, William Basinski och Platon förbehållslöst. Min catchphrase är: konsten har gjort mig konstig – och jag gillar det.

Personalsida Mittuniversitetet: https://www.miun.se/Personal/fabiangunnars/
E-post: fabian.gunnars@miun.se

Sara Mörtsell, Högskolan i Gävle

imagech455.png

Sara Mörtsell är doktorand i pedagogik vid Högskolan i Gävle och Umeå universitet.

Jag har min anställning vid högskolan i Gävle och läser min forskarutbildning i pedagogik vid Umeå Universitet. Genom att vara en del av den tvärvetenskapliga forskarskolan GRADE är min forskning riktad mot att förstå digitalisering i skolans sammanhang.

Min bakgrund är att jag varit IKT-pedagog och gymnasielärare och i den rollen mött frågor och föreställningar om teknologier och digitala resurser utifrån lärares praktiska verksamheter. Senast innan min forskarutbildning jobbade jag som pedagog inom det nätbaserade föreningslivet som utbildningsansvarig på Wikimedia Sverige. Där arbetade jag med lärare, forskare och studenter i hur Wikipedia är en webbaserad resurs för kunskap och en öppen miljö för pedagogiska uppgifter som rör källkritik och medie-och-informationskunnighet. Genom mitt internationella arbete med Wikipedia har jag fått insyn i hur globala aktörer, både kommersiella och idéburna, har inflytande över skolverksamhet på olika sätt. Olika teknologiska lösningar tar sig an för skolan oumbärliga uppgifter, och introducerar samtidigt delvis annorlunda utmaningar. Det har fått mig att intressera mig för digitala teknologier hänger samman i och mellan globala plattformar och lokala lösningar och även för på vilka sätt dessa presenteras i utbildningssammanhang som relevanta.
I min kommande forskning vill jag ta till vara på mina erfarenheter och undersöka på vilka sätt lärares undervisning och praktiker tar form i en digital samtid. Vad gör exempelvis praktikerna mer och mindre hållbara över olika kontexter i lärares vardag? Vad väljs och väljs bort? Hur hänger det i sin tur ihop med teknologier på webben och aktörer i det digitaliserade medielandskapet? Genom att studera detta vill jag lära mig mer om hur pedagogikämnet kan förstå den hoptrasslade relationen mellan människa och teknologi.

När jag inte sysslar med min forskarutbildning försöker jag lägga tid på att skapa lokalt engagemang i Gävleborgs län för att bidra till Wikipedia med lokalhistoriska kunskaper och jag delar min tid mellan umgängen hemma i Stockholm och hemma i Hälsingland.

Personalsida Högskolan Gävle: https://www.hig.se/Ext/Sv/Organisation/Akademier/Akademin-for-utbildning-och-ekonomi/Forskning-vid-akademin/Forskarpresentationer/Avdelningen-for-Utbildningsvetenskap/Doktorander/Sara-Mortsell.html
E-post: sara.mortsell@hig.se

Andreas Olsson, Umeå universitet

 

imageeyrb8.png

Andreas Olsson är doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

Jag har sedan 2002 arbetat med utbildning, främst inom området it & lärande. Mellan åren 2002-2010 undervisade jag till stor del på lärarutbildningen där innehållet idag skulle beskrivas som digital kompetens för lärare. Sedan 2011 har jag medverkat i lärarfortbildning i fristående distanskurser där det innehållsliga också går att koppla till adekvat digital kompetens för dagens och morgondagens lärare.

Mina forskningsintressen är: Digitaliseringen av det svenska skolväsendet samt hur lärare beskriver, tolkar och utför detta uppdrag i den pedagogiska verksamheten.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/andreas-olsson/
E-post: andreas.olsson@umu.se 

Katarina Parfa Koskinen, Umeå universitet

imagezn9t8.png

Katarina Parfa Koskinen är doktorand vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

Min yrkesbakgrund är främst som språklärare i åldrarna 10-15 år men jag har arbetat inom hela spektrumet av åldrar och stadier samt ämnen under mina 15-17 år som praktiserande lärare. 2012 utsågs jag till projektledare för en statlig satsning inom Luleå kommun som syftar till att öka inkluderingen av romer i samhället genom att motverka diskriminerande strukturer inom organisationen. Det ledde till att jag skrev en masteruppsats som analyserade de ämnespositioner som romerna erbjöd både historiskt och i dag där mitt empiriska material bestod av en vitbok som presenterades av den svenska regeringen 2014, som beskrev övergrepp och kränkningar mot romer i Sverige i 1900-talet.
Hösten 2018 började jag min nuvarande tjänst som doktorand i utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och tittade närmare på online samisk språk K-9 utbildning inom Samiska Utbildningsstyrelsen. Förutom att vara en del av den nationella forskarskolan för digital teknik i utbildningen – förkortat GRADE, är jag också en del av Forskarskolan för utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.
Eftersom jag själv tillhör en urbefolkad minoritet, som samerna är, gäller mina huvudsakliga intressen styrande faktorer bakom olika strukturer, fenomen och praxis. Jag vill veta varför saker och ting sköts som de är, skälen och imaginärerna bakom de beslut som fattas. Maktstrukturer ligger alltid i bakgrunden som grund för den typen av frågor, nästan omöjliga att undvika, vilket resulterar i att jag alltid kommer tillbaka till den sortens frågor på ett eller annat sätt.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/kapa0006/
E-post: katarina.parfa.koskinen@umu.se

Karoline Schnaider, Umeå universitet

imagempt0j.png

Karoline Schnaider är doktorand i pedagogik vid Umeå universitet.

I min kommande forskning vill jag undersöka elevers meningsskapande utifrån resurser för lärande och den meningspotential olika resurser har och den affordance elevers användande ger. I ett nära perspektiv på elevers meningsskapande kan lärares och elevers roll som meddesigners i undervisningen gestalta sig och ge implikationer för hur undervisningen kan utformas digitalt på olika sätt och hur applikationer kan utformas därefter. En av utmaningar i digitaliseringen av dagens skola är detta nära perspektiv på olika resursers betydelse och användande för meningsskapande och hur det kan bidra till utveckling på olika nivåer. En socialsemiotisk multimodal utgångspunkt kan utgöra ramar för vidare granskning av dessa perspektiv och människa-dator interaktion (MDI). Därtill kommer tillgänglighet att utgöra ett övergripande ramverk.

På fritiden umgås jag helst ofta och mycket med familj och vänner. I motsats till allt teoretiskt på jobbet gillar jag praktiskt arbete som att måla tavlor, snickra möbler och att köra motocross. Min ambition är att bli bättre på att vågsurfa.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/karoline-schnaider/
E-post: karoline.schnaider@umu.se

Handledare: Limin Gu, Umeå universitet, limin.gu@umu.se
Biträdande handledare: Oscar Rantatalo, Umeå universitet, oscar.rantatalo@umu.se

 

Alumner inom GRADE

 

Doktorander i forskarskolan UPGRADE

 

Marie Bengtsson, Högskolan i Halmstad

imageuspl.png

Marie Bengtsson är anställd på Högskolan i Halmstad och är doktorand på Institutionen för tillämpad informationsteknologi på Göteborgs universitet.

Jag är intresserad av digitaliseringens påverkan på såväl samhälls-, grupp- och individnivå och ringar in mitt forskningsområde med den övergripande arbetstiteln: Att utveckla kunskap och metoder för en hållbar digitalisering av skola och lärarutbildning. Mitt fokus är riktat mot lärarutbildningen och skolprofessionernas arbete med digitalisering. De frågor som jag hittills har börjat formulera inriktar sig på förskollärarstudenters erfarenheter och uppfattningar om digitalisering, hur de tar vara på barns erfarenheter och hur de utvecklar sina digitala kunskaper och sitt förhållningssätt.

Mitt intresse av att vara en del av Upgrade grundar sig i mina livserfarenheter från arbetslivet, skolväsendet och högre utbildning som formellt innehåller en förskollärarexamen och lärarlegitimation, magisterexamen i psykologi och magisterexamen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, samt några kurser i/om; digitalt lärande, VFU-handledarskap, ekonomi och idrottspsykologi. Det sammanhang som jag kommer närmast ifrån är en förskollärartjänst i Halmstad kommun. Jag arbetade där i Harplinge- och Steninges förskolor och skolor på en förskoleavdelning samt med övergripande utvecklingsfrågor. Jag arbetade även specifikt med frågor som berörde digitalisering, vilket bland annat innebar involvering i ett samarbetsprojekt med Aalborgs universitet kallat Digi-DIA, där DIA står för Delaktighet, Inflytande och Ansvar. Mina sammanhang innan detta kan kort fångas in med orden förskola, skola, arbets- och organisationspsykologi, ledarskap, lärande, åkeribranschen, ekonomi, kvalitet, genus och hållbar utveckling.

Personalsida Högskolan i Halmstad: https://www.hh.se/pdb?person=95C89373-EDB7-4171-8C56-AC295E223DC0
E-post: marie.bengtsson@hh.se

Jennie Berg, Jönköping University

jennie berg.jpg

Jennie Berg är doktorand vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping university och bedriver sin forskning i den nationella forskarskolan Upgrade.

Jennies avhandling tar sin utgångspunkt i ett intresse för skönlitteratur i undervisningen och hur lärare kan arbeta med digitala verktyg kopplat till litteraturdidaktik. I takt med ett allt medietätare samhälle och minskat bokläsande hamnar frågor kring vad litteratur, läsande och skrivande är i centrum. Digitaliseringens utveckling har gett upphov till funderingar kring hur lärarutbildningen kan tillvarata digitaliseringens möjligheter och på ett genomgripande sätt låta den genomsyra läraryrket, skola och undervisning. Jennies avhandlingsprojekt ämnar inrikta sig mot berättelser för och om barn och hur litteraturundervisning i lärarutbildningen kan utformas och utvecklas med stöd av digitala verktyg. I den digitala eran är begrepp som litteratur och läsförståelse stadda i förändring. Därför är det av vikt att undersöka dels hur språkliga och litterära kompetenser formuleras i styrdokument och mer framåtsyftande bland lärarutbildare och blivande lärare. Det är i detta sammanhang även betydelsefullt att fördjupa kunskapen kring elevers kompetenser i relation till läsning i analoga-digitala sammanhang. I detta avseende ligger Jennies fokus undervisningspraktiker, och på lärare och blivande lärare i skolåren F-3, det vill säga ett stadium då läsundervisning och lärandet att läsa är avgörande för lärande och kunskapande i följande stadier.

Jennie har en bakgrund som grundskollärare i skolåren F-6 och har framförallt verkat på lågstadiet med svenska och so som huvudämnen. På fritiden umgås hon med familj och vänner och ägnar sig gärna åt träning och friluftsliv. En helt ny människa har anlänt i familjen och Jennie påbörjar därför sina doktorandstudier i mitten på vt 2021.

Personalsida Jönköping University: https://ju.se/personinfo.html?sign=BERJEN
E-post: jennie.berg@ju.se

Lisa Brandstedt, Mittuniversitetet

image3ml9.png

Lisa Brandstedt är doktorand i pedagogik vid Mittuniversitetet.

Lisa Brandstedt tog masterexamen från ämneslärarprogrammet vid Stockholms universitet 2014 och har inriktningen svenska och svenska som andraspråk. Efter ett par år i yrket har jag fått erfarenhet av att undervisa mot nästa alla åldrar, med undantag för de allra yngsta. Sommaren 2020 flyttade jag till Sundsvall och blev antagen vid institutionen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet som doktorand i pedagogik där jag kommer att forska om teknikstött lärande inom lärares fortbildning.

Personalsida Mittuniversitetet: https://www.miun.se/Personal/lisabrandstedt/
E-post: lisa.brandstedt@miun.se

Sandra Carlsson, Högskolan Väst

sandra carlsson.jpg

Sandra Carlsson är doktorand vid Högskolan Väst.

Personalsida Högskolan Väst: https://www.hv.se/personal/sandra-carlsson/
E-post: sandra.carlsson@hv.se

Izabella Csonka, Göteborgs universitet

Izabella_csonka.jpg

Izabella Czonka är doktorand vid Institutionen för tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet och är antagen till Forskarskolan UPGRADE.

Med bakgrund som lärare tog jag min masterexamen (MSc) 2016 vid Göteborgs universitet i pedagogisk forskning. Under åren har jag undervisat i olika skolformer och haft uppdrag i några forskningsprojekt vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

Mitt övergripande forskningsintresse är att undersöka digitala lärplattformar och dess implikationer för lärande. Det som alltmer kom att intressera mig var samspelet mellan lärandet och digitala lärmiljöer och vad det innebär för elever och lärare att bedriva studier och undervisa i ett digitalt landskap.

Teknologin och digitala lärmiljöer skapar nya kontexter för lärande och förändrar kanske även vår uppfattning om vad kunskap är och hur den förvärvs. Dessutom ger lärplattformar utrymme för att utveckla och tillämpa digitala kompetenser, vilket är av central betydelse på både individ- och samhällsnivå. Detta i sin tur kan ha implikationer för lärarutbildningen och skolans digitalisering och lyfter frågor kring hur teknologin kan användas på ett bra sätt i ett lärandesammanhang, hur elever upplever sitt lärande i ett alltmer digitaliserat skolsystem och hur lärare kan anpassa sin undervisning.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/izabellabanyai
E-post: izabella.csonka@ait.gu.se

Patricia Diaz, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

imagewt35.png

Patricia Diaz är doktorand vid enheten för lärande, avdelningen digitalt lärande, på KTH.

Jag är i grunden gymnasielärare i engelska och spanska (examinerad 2010) och har alltid haft ett stort intresse för såväl språk, lärande och digitalisering. Under mina åtta år som lärare på olika gymnasieskolor i Stockholmsområdet har jag alltid strävat efter att utveckla användandet av digitala verktyg på ett sätt som stöttar elevernas lärande på olika sätt.

Efter att ha arbetat två år på min första läraranställning i 1-till-1-miljö skrev jag min första bok, Webben i undervisningen – digitala verktyg och sociala medier för lärande (utgiven på Studentlitteratur 2012), en bok jag själv hade velat läsa som nyexad i en digital klassrumsmiljö. Därefter har jag skrivit två andra böcker för samma förlag: Arbeta formativt med digitala verktyg (2014, 2a upplagan 2019) och Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning (2019). Under åren har jag kombinerat mina lärartjänster med föreläsande och skrivande inom ramen för mitt eget företag. Har bland annat skrivit ett kapitel i antologin Interaktiva medier och lärandemiljöer (red Elza Dunkels och Simon Lindgren, 2014) och material till Skolverkets lärportal inom digitalisering.

Har sedan 2017 varit anställd som pedagogisk utvecklare på KTH och har där främst arbetat inom MOOC-teamet (edX) och i arbetsgruppen för digitala examinationer. Hösten 2020 anställdes jag som heltidsdoktorand på KTH. Inriktningen för min tjänst är att studera hur lärarutbildare utvecklar sin kompetens att integrera digitala verktyg i sin undervisning för att stödja lärarstudenters lärande. Jag är till exempel väldigt intresserad av hur lärarutbildare använder sig av digitala responssystem och flipped classroom på ett effektivt sätt. På ett mer generellt plan ligger mina forskningsintressen inom skolans digitalisering, digital kompetens och användningen av digitala verktyg.

Fritiden tillbringar jag med man och barn (2 och 5 år), mycket i vårt hus och runtom i naturen i Tullinge i södra Stockholm. Åker till Madrid så ofta jag kan och spelar basket ett par gånger i veckan.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/pdiaz
E-post: pdiaz@kth.se

Eva-Lena Forslind, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

Eva-Lena Forslind är doktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/elforsli
E-post: elforsli@kth.se

Martin Holmgren, Umeå universitet

martin holmgren.jpg

Martin Holmgren, sedan hösten 2020 undervisande doktorand vid Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet med en bakgrund som legitimerad grundskollärare, förskollärare och speciallärare med inriktning språk-, läs-, och skrivutveckling.

Min forskningsansats har sitt ursprung i de 18 år då jag arbetat som lärare i framförallt grundskolans lägre åldrar. Med en vidareutbildning till speciallärare ökade min förståelse och mitt intresse för det specialpedagogiska fältet.

Yrkesmässiga erfarenheter och lärdomar pekar mot att rätt använd utbildningsteknologi kan främja utveckling på både skol-, grupp- och individnivå. Det är dessa erfarenheter, som med åren vuxit till att bli ett pedagogiskt intresse, som jag nu vill analysera ur ett mer teoretiskt perspektiv genom min forskning som riktas mot skolans digitalisering med särskilt fokus på specialpedagogik och lärarutbildning. I takt med samhällets ökade förväntningar och krav gällande det något oprecisa begreppet ”digital kompetens”, är jag intresserad av att undersöka hur de specialpedagogiska utbildningarna har förändrats i enlighet med dessa krav.

Jag är även legitimerad medlem i en familj bestående av fru, två barn och jag själv. Det är med dessa som jag gärna umgås, helst i stugans tillhörande roddbåt eller skog. Även vänner och övrig familj ligger mig varmt om hjärtat. Närstående skulle nog påstå att jag har ett visst intresse för idrott i allmänhet, och Björklöven i synnerhet.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/martin-holmgren/
E-post: martin.holmgren@umu.se

Svea Kiesewetter, Göteborgs universitet

svea Kiesewetter.jpg

Svea Kiesewetter är doktorand vid Göteborgs universitet.

Svea tog sin kandidatexamen (B.Sc.) och masterexamen (M.Ed.) vid Bremen Universitet 2017 och har sedan dess undervisat i Tyskland, Irland och Sverige. 2019 tog hon sin masterexamen inom Internationella Mastersprogrammet för IT och lärande vid Göteborgs Universitet. Sedan augusti 2019 jobbar hon som doktorand vid IT-fakulteten, avdelningen för lärande, kommunikation och IT och är antagen till Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL).

Främst beläget inom området kritiska datastudier, Svea utforskar dataficationsprocesser och praktiker särskilt digitala sociotekniska data och policy konfigurationer i det svenska skolsammanhanget. Just nu analyserar hon svenska policies med fokus på att problematisera interoperabilitetsdiskurser inom utbildning. Hennes avhandlingsarbete är del av två forskningsprojekt, BalancED och RED.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/sveakiesewetter
E-post: svea.kiesewetter@ait.gu.se

Christina Löfving, Göteborgs universitet

imagehpl2s.png

Christina Löfving är doktorand vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet.

Jag har en bakgrund som legitimerad lärare, utvecklingsledare och ställföreträdande rektor inom grundskolan, som IT-pedagog på kommunal nivå, samt som lärar- och rektorsutbildare inom universitetet. 2018 tog jag min masterexamen i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning. Jag har länge intresserat mig för skolfrågor kopplat till samhällsutveckling, bland annat digitaliseringsfrågor. Under en period föreläste jag om hur jag arbetade med digitalisering i mitt klassrum och deltog i olika samtal på nationell nivå.

Mitt forskningsintresse handlar om hur lärare förhandlar vad som finns uttryckt i policyer om elevers digitala kompetens. I förlängningen handlar det om vilka uttryck policyintentioner tar på skol- och klassrumsnivå och dess konsekvenser för digital (o)jämlikhet.

Jag är affilierad vid UpGrade och ser det som en möjlighet att möta andra forskare inom fältet och delta i intressanta kurser och samtal. I övrigt är jag en del av forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) vid Göteborgs universitet, samt en del av det internationella forskningsprojektet Reconfigurations of Educational In/Equality in a Digital World (RED) där vi studerar hur digitala teknologier påverkar skolan i olika delar av världen utifrån perspektivet digital (o)jämlikhet.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/christinalofving
E-post: christina.lofving@ait.gu.se

Amelie Nebes, Högskolan i Gävle

imagergd2s.png

Amelie Nebes är doktorand i pedagogik med inriktning på digitalt kvalitetsarbete i förskolan.

Jag har tidigare arbetat som förskollärare och under de senaste åren även arbetat med målprocesser inom kvalitetsarbete. Därutöver har jag arbetat med utveckling av strukturer för uppföljning och utvärdering av verksamheten i förskolan och mentorskap. Jag har läst kurser på master-nivå och har en magisterexamen i Didaktik. I mitt arbete som doktorand kommer jag att studera hur digitala system används i kvalitetsarbete och vilka utmaningar och möjligheter det ger i den pedagogiska yrkesvardagen och i kvalitetsarbetet.  Studierna kommer att behandla delar av implementeringsprocesser och kompetensutveckling. Även frågor hur digitala system formas av och formar kvalitetsarbetet i förskolor och övergripande organisation är av intresse i mitt avhandlingsarbete.

Personalsida Högskolan i Gävle: 
E-post: amelie.nebes@hig.se

Simon Skog, Umeå universitet

imageh5x6.png

Simon Skog är doktorand vid Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet sedan hösten 2020.

Mitt forskningsområde är praktiknära skolforskning och fjärrundervisning, där mitt eget forskningsintresse handlar om didaktik kopplat till fjärrundervisning. Jag verksam inom forskningsgruppen Lärande och IKT (LICT) och delaktig i ett ULF-projektet (Utveckling, Lärande, Forskning).

Min forskning sker i anslutning till ULF-projektet där det finns ett samarbete med Region Västerbotten, och MediaCenter som tillsammans utvecklar och bedriver fjärrundervisning i Västerbotten i samarbete med inlandskommuner i samverkan, Region10.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/simon-skog/
E-post: simon.skog@umu.se

Johanna Velander, Linnéuniversitetet

image7o1to.png

Johanna Velander är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitetet.

Johanna har en kandidatexamen i datavetenskap från Stirling University i Skottland samt en masterexamen med inriktning mot sociala medier och webbteknologier från Linneuniversitetet och har arbetat för företag inom webbutveckling och konsultation inom digital närvaro och strategi till nystartade företag.

Personalsida Linnéuniversitetet: https://lnu.se/personal/johanna.velander/
E-post: johanna.velander@lnu.se

Erik Winerö, Göteborgs universitet

imagepbynk.png

Erik Winerö är doktorand vid Göteborgs universitet. 

Eriks forskning handlar om att förstå och utveckla hur digital teknik och system påverkar bedömning och examinationer i skolan. Erik är utbildad gymnasielärare i svenska och religion, och har i drygt tio år särskilt arbetat med digitalisering i skolan. Sedan 2020 är Erik doktorand i Tillämpa Informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid IT-fakulteten, institutionen för tillämpad IT och är antagen till Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Huvudhandledare är Johan Lundin och Sofia Serholt; båda vid institutionen för tillämpad IT.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/erikwinero
E-post: erik.winero@ait.gu.se

Rafael Zerega, Linnéuniversitetet

image6qdu.png

Rafael Zerega är doktorand vid Linnéuniversitetet vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik.

Rafael genomför studier kring användningen av IKT-verktyg som syftar till att förbättra lärandet. Detta doktorandprogram har ett särskilt fokus på datalogiskt tänkande (computational thinking, CT) som en avgörande komponent i den nuvarande digitaliseringsprocessen som pågår i Sverige och många länder runt om i världen som syftar till att utveckla digital kompetens hos studenter och förbättra undervisnings- och inlärningsprocessen i K-12 utbildning. Datalogiskt tänkande är tankeprocessen för att formulera ett problem och uttrycka dess lösning på ett logiskt sätt så att varje person (eller dator) ska kunna genomföra det på ett effektivt sätt. Slutligen kommer denna doktorandforskning också att fokusera på användningen av mikrokontroller som Arduino och andra liknande system för att bygga interaktiva fysiska digitala verktyg för att skapa stimulerande lärande instanser genom att använda så kallad tangible computing. Syftet är att introducera unga studenter i världen av algoritmdesign och programmering så att de kan lösa problem med rationellt och logiskt tänkande för att förvärva de färdigheter som krävs för att möta utmaningarna i vårt digitala samhälle.

Rafael har en kandidatexamen och magisterexamen i Medieteknik från Södertörns högskola, med stort fokus på användarcentrerad design och människa-datorinteraktion (MDI) och han har arbetat som interaktionsdesigner i olika företag som utvecklar webb- och mobilapplikationer.

Personalsida Linnéuniversitetet: https://lnu.se/personal/rafael.zerega/
E-post: rafael.zerega@lnu.se

Alex Örtegren, Umeå universitet

imagepcy3q.png

Alex Örtegren är doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och ingår i forskarskolan UPGRADE.

Jag har en bakgrund som lärare i Sverige och Norge med engelska och historia som undervisningsämnen. Min erfarenhet kommer främst från gymnasiet men till viss del även högstadiet. Därtill har jag arbetat som skolledare. I skolan har jag haft flera uppdrag riktade mot digitalisering, exempelvis i form av utvecklingsarbete inom digital didaktik, fortbildningsinsatser, implementering av lärplattformar och kvalitetsarbete. Jag har också ingått i olika digitaliseringsgrupper som bland annat fungerat som länk mellan lärare och den kommunalstrategiska nivån. Utöver det har jag även deltagit i ett EU-forskningsprojekt med fokus på digitala responsverktyg, presenterat ett konferensbidrag på Högskolan Dalarna och föreläst för lärarstudenter vid Örebro universitet.

Mitt avhandlingsprojekt är kopplat till digitalisering och lärarutbildning. I Sveriges nationella digitaliseringsstrategi för skolväsendet (2017) är adekvat digital kompetens ett centralt begrepp, men vad innebär det? Policyn är formulerad på ett sätt som öppnar upp för olika tolkningar och i förlängningen olika möjligheter för lärarstudenter att utveckla digitaldidaktisk kompetens som kan främja elevers möjligheter att utveckla sitt medborgarskap. Därför är forskningsområden som intresserar mig bland annat teknologi i undervisning, literacypraktiker och digitalt medborgarskap.

På fritiden ägnar jag tid åt böcker, träning och friluftsliv.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/alex-ortegren/
E-post: alex.ortegren@umu.se

Alumner inom UPGRADE

Doktorander i forskarskolan LIKED

 

Sandra Aghogho Ebojoh, Högskolan Väst

imagelqt8i.png

Sandra Aghogho Ebojoh är doktorand vid Företagsekonomiska institutionen, Högskolan Väst.

Mina huvudsakliga forskningsintressen är ledarskap och lärande i hybridarbete. Jag har arbetat som bankman i 12 år och påbörjade mina doktorandstudier i arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst hösten 2022. Jag forskar om organisationer som verkar i hybridmiljöer med fokus på deras interaktioner, maktdynamik, organisationskultur och lärandeprocesser förekommer på olika nivåer. Jag syftar till att öka förståelsen för ledarskap och lärande i hybrida arbetsmiljöer, där ledare har den viktiga rollen att hantera samspelat mellan mänskliga relationer och digital teknikanvändning på arbetsplatsen. För att förbättra arbetsplatsens praktik, kommunikation, interaktion och lärande i hybridmiljöer kommer både ledarnas och medarbetarnas perspektiv att beaktas.

Personalsida Högskolan Väst: https://www.hv.se/personal/sandra-aghogho-ebojoh/
E-post: sandra.ebojoh@hv.se

Handledare: Karin Högberg, Högskolan Väst, karin.hogberg@hv.se
Biträdande handledare: William Jobe, Högskolan Väst, william.jobe@hv.se

Rasha Al Massalmeh, Högskolan i Halmstad

Rasha-Al-Massalmeh.jpg

Rasha Al Massalmeh är doktorand vid Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet.

Mitt huvudsakliga forskningsintresse är digitalt lärande i skolan, särskilt med fokus på distansundervisning och andraspråksinlärning. Som en tidigare lärare i engelska ser jag möjligheter i att lära sig ett andraspråk med stöd i digital teknik, men innebär också utmaningar för både lärare och elever. En djupgående analys av teknikbaserade lärandemiljöer kan ha en god inverkan på utbildningssektorn och bidra till mer strukturerad användning av tillgänglig teknik för att stödja undervisning och lärande. Med utgångspunkt i en kulturellt öppen värld valde jag att fokusera på hybridundervisningsmiljöer i ett andraspråksammanhang eftersom jag tror att detta är framtiden för vårt utbildningssystem. Mitt forskningsintresse är hur lärare hanterar sina distanskurser inom svenska som andraspråk, det vill säga deras erfarenheter av design och genomförande av undervisning, anpassningsstrategier och lämplig digital kompetens. Att utforska dessa erfarenheter kan bidra till en djupare förståelse för hur digitala verktyg kan främja våra framtida undervisnings- och inlärningsmiljöer.

Personalsida Högskolan i Halmstad: https://www.hh.se/english/information-english/search-staff.html?person=D08EED06-9CC7-4A50-A38F-121FBF74AF58
E-post: rasha.al-massalmeh@hh.se

Handledare: Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad, pernilla.nilsson@hh.se
Biträdande handledare: Jeanette Sjöberg, Högskolan i Halmstad, jeanette.sjoberg@hh.se
Biträdande handledare: Marie Utterberg Modén, Göteborgs universitet, marie.utterberg@ait.gu.se

 

Iuliana Badica, Göteborgs universitet

imagea90eh.png

Iuliana Badica är doktorand vid Institutionen för Pedagogik, Kommunikation och Lärande, Göteborgs universitet

Min avhandling handlar om lärande på vetenskapscenter, med särskilt fokus på att definiera och differentiera de lärandeupplevelser man kan förvänta sig i en informell miljö, med inriktning på vetenskapscenter. Detta samarbetsprojekt bedrivs i partnerskap mellan Göteborgs universitet och Universeum, ett framstående vetenskapscenter känt för sina olika interaktiva utställningar som möjliggör fördjupande och praktiska lärandeupplevelser. Avhandlingen undersöker de lärandemöjligheter som erbjuds av olika interaktiva utställningar, samt hur besökare engagerar sig med dessa teknologier för lärande. Genom att utforska dessa aspekter syftar denna forskning till att fördjupa vår förståelsen för lärandeprocesser inom vetenskapscenter och att undersöka hur besökare interagerar med olika interaktiva utställningar för att underlätta lärande.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/iulianamihaelabadica
E-post: iuliana.badica@gu.se

Handledare: Lena Pareto, Göteborgs universitet, lena.pareto@gu.se
Biträdande handledare: Mikaela Åberg, Göteborgs universitet, mikaela.aberg@ped.gu.se

Tim Bergström, Umeå universitet

tim_bergström.jpg

Tim Bergström är doktorand vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

Mina forskningsintressen kretsar kring att förstå de pedagogiska processer som utmärker den digitala spelvärlden. Jag har arbetat som lärare några år innan jag började som doktorand, och jag när ett intresse för spelifiering och spelbaserat lärande. I mitt avhandlingsprojekt ligger dock fokus på de informella socialisationsprocesserna in i spelkulturen. Genom ett Bourdieusianskt perspektiv på människoblivandet studerar jag hur och varför datorspelare blir datorspelare i en tid då en digital hobby alltmer formaliseras genom e-sportens och datorspelsbranschens framväxt i Sverige.

Personalsida Umeå universitet: https://www.umu.se/personal/tim-bergstrom/
E-post: tim.bergstrom@umu.se

Handledare: Fanny Pettersson, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, fanny.pettersson@umu.se
Biträdande handledare: Jörgen From, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, jorgen.from@umu.se

Malin Engquist, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

imagemz94f.png

Malin Engquist är doktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/engqu
E-post: engqu@kth.se

Romain Herault, Linnéuniversitetet

image6c7j6.png

Romain Herault är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik, Linnéuniversitetet.

Mitt huvudsakliga forskningsintresse är olika användningar av probabilistiska interaktiva videor för utbildningsändamål. Jag har arbetat med videoproduktion och interaktiv design under de senaste 15 åren, vilket ledde mig till att börja en doktorsexamen i datavetenskap och informationsteknik år 2022 vid Linnéuniversitetet. Jag arbetar nära tillsammans med akutsjukvården (Blåljus) för att förbättra deras utbildningsmetoder och verktyg. De kommande åren kommer jag att tillhandahålla utbildningsscenarier till hundratals polisstudenter och analysera effekten av probabilistisk interaktiv videoutbildning. Detta arbete ledde till utvecklingen av ett webbaserat utbildningsverktyg som används av över 250 studenter varje termin. Detta verktyg, som är en integrerad del av min forskning, utvidgas nu i samarbete med Polisakademin vid Linnéuniversitetet. Vårt mål är att tillhandahålla avancerad utbildning till polisstudenter och analysera effekten av denna teknik. Jag syftar till att förbättra utbildningsmetoderna och underlätta mer effektiva och engagerande lärandeupplevelser.

Personalsida Linnéuniversitetet: https://lnu.se/personal/romain.herault/ 
E-post: romain.herault@lnu.se

Iosif Gidiotis, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

imageknyf7.png

Iosif Gidiotis är doktorand vid Avdelningen för digitalt lärande, Kungliga Tekniska Högskolan.

I min forskning intresserar jag mig för digital teknik inom utbildning och spekulativa framtidsutsikter för utbildning. Jag har arbetat som inlärningsteknolog och pedagogisk utvecklare inom högre utbildning i Grekland, Irland och Storbritannien innan jag började min doktorandutbildning i början av 2023.

Min pågående forskning fokuserar på korsningen mellan teknik och utbildning och, mer specifikt, på hur olika typer av teknik kan påverka framtidens undervisning och lärande. I min forskning använder jag social science fiction, även känd som spekulativ fiktion eller utbildningsfiktion, för att undersöka (o)möjliga utbildningsframtider och hur dessa kan bidra till att bättre informera vår aktuella praktik.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/gidiotis?l=sv
E-post: gidiotis@kth.se

Handledare: Stefan Hrastinski, KTH, stefanhr@kth.se
Biträdande handledare: Stefan Stenbom, KTH, stkn@kth.se

Ida Naimi-Akbar, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

image4vs92.png

Ida Naimi-Akbar är doktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/idna
E-post: idna@kth.se

Alena Saredko, Göteborgs universitet

imagead4r.png

Alena Saredko är doktorand vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Fokus för min avhandling är professionellas kunskapspraktiker och lärande på en storskalig onlineplattform. Med utgångspunkt i sociomateriella och praktikbaserade perspektiv samt med en etnografisk ansats, undersöker jag mjukvaruutvecklares situerade kunskapspraktiker genom såväl de sociala dimensioner av deras onlineinteraktioner som den specifika plattformens materialiteter, gränssnitt och algoritmer. Forskningsprojektet syftar till att bidra till förståelsen för hur professionellas deltagande på onlineplattformar organiseras, och hur onlineplattformar blir framträdande i professionellas arbete.

Personalsida Göteborgs universitet. https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/alenaseredko
E-post: alena.seredko@gu.se

Handledare: Thomas Hillman, Göteborgs universitet, thomas.hillman@ait.gu.se
Biträdande handledare: Mona Lundin, Göteborgs universitet, mona.lundin@ped.gu.se
Biträdande handledare: Markus Nivala, Göteborgs universitet, markus.nivala@gu.se 

Elisa Serrano, Umeå universitet

image06n9.png

Elisa Serrano är doktorand vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

Mitt huvudsakliga forskningsintresse kretsar kring immersiva digitala teknologier och deras påverkan på historiekommunikation. Sedan jag avslutade min kandidatexamen i konsthistoria har jag engagerat mig inom olika områden relaterade till arkeologi, historia och utbildningshistoria. Jag genomfört tre program på masternivå med inriktning mot utbildning, metoder och tekniker för historisk forskning och digital humaniora. Denna utbildningsbakgrund återspeglar mitt djuplodande intresse för att beforska och kommunicera historieämnet på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.

Under våren 2022 påbörjade jag min doktorandutbildning på Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet. Min pågående forskning fokuserar samspelet mellan immersiva virtuella verkligheter i historieämnet och elevernas lärande samt olika möjligheter och utmaningar som måste övervägas innan implementering av denna teknologi i undervisningen.

Personalsida Umeå universitet. https://www.umu.se/personal/elisa-serrano/
E-post: elisa.serrano@umu.se

Handledare: Eva Mårell-Olsson. Umeå universitet, eva.marell-olsson@umu.se
Biträdande handledare: J. Ola Lindberg, Umeå universitet, ola.j.lindberg@umu.se

Hanna Skarelius, KTH Kungliga Tekniska Högskolan

imageo30a.png

Hanna Skarelius är doktorand vid Institutionen för lärande, KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.

I min forskning intresserar jag mig för praktisk kunskap och hur video kan användas för att demonstrera kunskap och sedan bedöma kunskaper och förmågor utifrån det som visas i videofilmerna. Jag har arbetat som slöjdlärare i grundskolan i 20 år innan jag började forskarskolan under hösten 2021 på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm vid institutionen för lärande. Min forskning handlar om hur kunskaper och förmågor kan demonstreras med video utan att nödvändigtvis behöva förklaras med ord. Detta studeras för att elever ska få större möjligheter att visa vad de kan inte bara skriftligt eller muntligt i ord.

Personalsida KTH: https://www.kth.se/profile/hannaska
E-post: hannaska@kth.se

Handledare: Stefan Hrastinski, KTH, stefanhr@kth.se
Biträdande handledare: Olga Viberg, KTH, oviberg@kth.se

Lisa Sällvin, Mittuniversitetet

imagegwokk.png

Lisa Sällvin är doktorand i informationssystem vid Mittuniversitetet.

I min forskning intresserar jag mig för hur vi kan skapa en mer inkluderande undervisning inom högre IT-utbildningar. Jag är civilingenjör med erfarenhet från IT-branschen och har de senaste åren även arbetat som adjunkt och programansvarig vid Mittuniversitetet. I februari 2023 påbörjade jag min doktorandresa. I mina studier använder jag ett feministiskt perspektiv och fokuserar specifikt på genusaspekter inom undervisningen. Tekniken är inte neutral, och att inkludera fler i designen och konstruktionen av digital teknik är avgörande för en hållbar framtid. Ett intressant begrepp som jag studerar kopplat till IT-undervisning är epistemologisk pluralism, det vill säga mångfalden av perspektiv och metoder inom kunskapande.

Vid Mittuniversitetet är jag knuten till Forum för Digitalisering samt forskargruppen Software Engineering and Education. Mittuniversitetet har två campusorter, Sundsvall och Östersund. Jag bor i Sundsvall och cykelpendlar ibland (med hjälp av Norrtåg) till Östersund.

Utanför arbetet är jag ideellt engagerad i teknikklubbar för barn och ungdomar, Geek Girl Mini Sundsvall och Makerdojo Sundsvall.

Personalsida Mittuniversitetet: https://www.miun.se/Personal/lisasallvin/
E-post: lisa.sallvin@miun.se

Handledare: Lena-Maria Öberg, Mittuniversitetet, lena-maria.oberg@miun.se
Biträdande handledare: Peter Mozelius, Mittuniversitetet, peter.mozelius@miun.se

Anneli Tunberg, Högskolan Väst

image0s7r.png

Anneli Tunberg är doktorand vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst.

I min forskning intresserar jag mig för förskolans digitalisering och vad denna innebär för både barns rättigheter och förskolepersonals yrkesliv. Mer specifikt så handlar mitt doktorandprojekt om att undersöka hur den digitala undervisningspraktiken i förskolan kan utformas med utgångspunkt i barns rättigheter. Detta görs kollaborativt, tillsammans med förskolepersonal och barn, och innefattar att undersöka både vad som sker i praktiken/undervisningen och i personalens lärprocesser.

Personalsida Högskolan Väst: https://www.hv.se/personal/anneli-tunberg/
E-post: anneli.tunberg@hv.se

Handledare: Marie-Heléne Zimmerman Nilsson, Högskolan Väst, marie-helene.zimmerman-nilsson@hv.se
Bihandledare: Sara Willermark, Högskolan Väst, sara.willermark@hv.se
Bihandledare: Sevtap Gurdal, Högskolan Väst, sevtap.gurdal@hv.se

Bo Yang, Göteborgs universitet

imagejqi3m.png

Bo Yang är doktorand vid Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet

Mitt forskningsintresse ligger inom inlärningsinteraktioner i MOOCs, särskilt inom den framväxande tekniken, verktygen och plattformarna som potentiellt förbättrar online inlärnings interaktiviteten bland elever. I den vanliga forskningen förlitar jag mig främst på kvantitativa metoder inklusive webbcrawlning, statistisk analys, data och sociala nätverksanalyser. Jag är ett stort fan av dataanalys och datavisualisering med R. Innan jag påbörjade doktorandkarriären vid Göteborgs universitet arbetade jag först som gymnasielärare i Kina och sedan som assisterande forskare i utbildningsteknologi vid Beijing Normal University.

Personalsida Göteborgs universitet: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/boyang
E-post: bo.yang@gu.se

Handledare: Oskar Lindwall, Göteborgs universitet, oskar.lindwall@gu.se
Bihandledare: Mattias Rost, Göteborgs universitet, mattias.rost@ait.gu.se

Alumner inom LIKED

Senast uppdaterad: 2024-04-02