Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)

printicon
Personalbild Karoline Schnaider

Karoline Schnaider

Jag kommer att bedriva mina forskarstudier med inriktning mot digitala teknologier i utbildning och jag är del av forskarskolan GRADE, https://graderesearch.umu.se/

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå

I min kommande forskning vill jag undersöka elevers meningsskapande utifrån resurser för lärande och den meningspotential olika resurser har och den affordance elevers användande ger. I ett nära perspektiv på elevers meningsskapande kan lärares och elevers roll som meddesigners i undervisningen gestalta sig och ge implikationer för hur undervisningen kan utformas digitalt på olika sätt och hur applikationer kan utformas därefter. En av utmaningar i digitaliseringen av dagens skola är detta nära perspektiv på olika resursers betydelse och användande för meningsskapande och hur det kan bidra till utveckling på olika nivåer. En socialsemiotisk multimodal utgångspunkt kan utgöra ramar för vidare granskning av dessa perspektiv och människa-dator interaktion (MDI). Därtill kommer tillgänglighet att utgöra ett övergripande ramverk.

Mer om forskarskolan GRADE
Mer om verksamhetsområdet Lärande och IKT

Advances in Quantitative Ethnography: Second International Conference, ICQE 2020, Malibu, CA, USA, February 1-3, 2021, Proceedings, Springer 2021 : 406-421
Schnaider, Karoline; Schiavetto, Stefano; Meier, Florian; et al.
Networked Learning 2020: Proceedings for the Twelfth International Conference on Networked Learning 2020, Aalborg University (AAU) 2020 : 333-340
Schnaider, Karoline
The international journal of information and learning technology, Emerald Group Publishing Limited 2020, Vol. 37, (5) : 375-387
Schnaider, Karoline; Gu, Limin; Rantatalo, Oscar