"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Sjuksköterskan Annica Backman

Annica är sjuksköterska och utbildad inom ledarskap. Hon tycker det är särskilt roligt när studenterna är engagerade, kritiskt reflekterande och vågar tänka nytt.

När Annica Backman jobbade som sjuksköterska var hon också

huvudhandledare till våra studenter på praktik (VFU). Hon blev tillfrågad om hon kunde hjälpa till med undervisningen och det ena ledde till det andra som så småningom blev en fast anställning som lektor här på institutionen.

Vad är det bästa med att vara lärare?

- Att jag får bidra till att utbilda framtidens sjuksköterskor!

Annika har en förenad anställning vilket innebär att hon förutom att jobba som lärare här även är verksamhetsutvecklare inom personcentrering hos Region Västerbotten.

Studenter som lyfter seminarier

Att vara tydlig, rak och sjyst är något som Annica tycker är unikt för henne i rollen som lärare.

- Jag tycker att det är särskilt roligt när ”polletten trillat ner” hos studenten i något undervisningssammanhang, eller när seminariediskussionerna ”lyfter” och engagerar.

Vilket tips skulle du ge till någon som funderar på att börja plugga?

- Att ta reda på vad utbildningen och sjuksköterskeyrket innebär innan man börjar, så att man vet vad man har att förvänta sig. Jag tror att det underlättar studietiden mycket om man är insatt och förberedd.

Varför ska man specialisera sig?

- Att jobba som sjuksköterska är ett fantastiskt yrke om man gillar att jobba med människor, man får göra skillnad varje dag! Vill man fördjupa sig inom ett specialistområde som man särskilt brinner för ska man gå vidare och läsa en specialistutbildning.

Läs mer om specialistprogrammen här.

Vad forskar du om?

- Min forskning handlar i huvudsak om ledarskap och personcentrerad vård, komplexa men viktiga områden. Det roliga med att forska är att man får vara ”upptäcktsresande” och fördjupa sig i ett område som man tycker är viktigt och intressant, och på så sätt bidra till framtidens vårdutveckling.

Senast uppdaterad: 2024-03-22