Nationell konferens i offentlig rätt

Bild: Erik Vesterberg

Välkommen till den nationella konferensen i offentlig rätt den 22-23 maj

Rätten i samhällsutveckling – den offentliga rättens utmaningar och möjligheter

Konferensens tema utgår från att det i tider av förändring och omställning i samhället, såväl nationellt som internationellt, finns behov av och förväntningar på ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle. Med en ny och snabb teknikutveckling, en arbetsmarknad som delvis återfinns i hemmet och en ökad politisk styrning står den offentliga sektorn inför både utmaningar och möjligheter. Gamla regler ställs inför nya förhållanden och nya situationer uppstår i ett rättsligt vakuum.

Den rättsliga regleringen utgör i många avseenden samhällsbyggets och välfärdsstatens infrastruktur, varför snabba förändringar i samhälle och omvärld resulterar i ökade behov av förståelse, förnyelse eller förbättring av den offentliga rätten.

Konferensen inbjuder till diskussioner om bland annat hur den offentliga rätten påverkar eller påverkas av samhällets förändringar, och på vilka sätt rättsvetenskapen kan bidra till en ökad förståelse av rättens utmaningar och möjligheter.

Inledningstalar gör Erik Wennerström, Sveriges domare i Europadomstolen i Strasbourg, och konferensens avslutningstalare är statsvetaren och tidigare EU-kommissionären Cecilia Malmström.

Se program här

Praktisk information

Konferensen äger rum den 22-23 maj på Umeå universitet, ca 2,5 km från stadens centrum, se karta.  Middagen hålls på P5:s festvåning i centrala Umeå.

Flygplatsen ligger nära stan, och med taxi tar det ca 15 minuter in till centrum eller till universitetet. Åker ni tåg ligger en av våra två tågstationer precis bredvid Campus, och den andra i centrum.

Det finns flera bra hotell i stadskärnan, exempelvis:

Elite Hotel Mimer
Comfort Hotel Winn
Stora Hotellet
Scandic Plaza

Från dessa hotell tar det 10 minuter med buss eller taxi och ca 30 minuter att promenera till universitetet.

Frågor?

Finns det funderingar kring konferensen eller andra praktiska frågor? Mejla gärna amanuens Berna Bleta; offratt2024.jus@umu.se.

Än en gång, välkomna till konferensen i offentlig rätt i Umeå.

Senast uppdaterad: 2024-04-25