Förekomsten av artificiell intelligens (AI) ökar inom alla områden i livet och har en allt större roll i både studenternas lärande och deras framtida arbetsliv. Eleverna själva bör vara aktiva deltagare när de lär sig och arbetar med AI, inte algoritmer, och för att göra det måste de utveckla sitt självreglerade lärande (SRL) för att kunna övervaka och kontrollera sitt eget lärande. Jag argumenterar för en teori och empiriskt driven strategi för samarbete mellan människa och AI. Jag diskuterar också hur multimodala inlärningsprocessdata kan användas för att förstå grundläggande mänskliga inlärningsmekanismer för att bygga hybrida intelligenta system som förstärker snarare än ersätter mänsklig intelligens, system som utnyttjar våra styrkor och kompenserar för våra svagheter.
Sanna Järvelä är professor i inlärningsvetenskap och chef för Learning and Educational Technology Research Lab (LET) vid Uleåborgs universitet i Finland. Hennes forskningsintressen omfattar självreglerat lärande, datorstödd samarbetsinlärning och AI inom utbildning.