Välkommen till ett seminarium med professor Leesa Wheelahan från Ontario Institute for Studies in Education vid University of Toronto.
Micro-credentials, regulative discourses, and tertiary education
Leesa Wheelahan kommer att presentera en ny artikel: Analysing micro-credentials in higher education: a Bernsteinian analysis on micro-credentials – a Bernsteinian analysis. Artikeln bygger på en analys av yrkesutbildningen och den teoretiska kunskapens roll. Artikeln är publicerad i Journal of Curriculum Studies, 53:2, 212-228, DOI: 10.1080/00220272.2021.1887358
Leesa Wheelahan är professor vid Ontario Institute for Studies in Education vid University of Toronto, där hon innehar William G. Davis Chair in Community College Leadership. Innan dess var hon biträdande professor i vuxen- och yrkesutbildning vid University of Melbourne. Hon har haft en lång karriär som forskare inom yrkesutbildning, där hon har utvecklat kritik mot kompetensbaserade modeller för läroplanen eftersom de, enligt henne, inte ger studenter inom yrkesutbildning tillgång till den "kraftfulla kunskap" de behöver för att vara aktiva medborgare, handlingskraftiga arbetare som kan delta i debatter och forma framtiden för sitt område, samt bidragsgivare till sin gemenskap.
Leesa Wheelahan är inbjuden till Umeå universitet för att delta i den internationella rådgivande gruppen för VR-projektet: Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: Yrkesstuderandes medborgarbildning och verkställda läroplaner 2023-2026.
Projektgrupp: Kristina Ledman, Pedagogiska institutionen, Katarina Kärnebro, Pedagogiska institutionen och Christina Ottander, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.