"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Medarbetarwebb
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Katarina Kärnebro
0000-0003-1013-3184
Kontakt
E-post
katarina.karnebro@umu.se
Telefon
090-786 56 85
Verksam vid
Anknytning
Universitetslektor vid
Pedagogiska institutionen
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset
Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2023
Livsfrågor - om existens och mening - nu och då
Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2023 : 187-197
Sporre, Karin; Osbeck, Christina; Kärnebro, Katarina; et al.
2022
“Outer space” as Cold War spirituality: Students’ drawings and texts on “life questions” in 1980s welfare-state Sweden
IJHE Bildungsgeschichte
, Verlag Julius Klinkhardt 2022, Vol. 12, (2) : 138-156
Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; Osbeck, Christina
2021
Genus och den hårda jargonen i skolan: behövs #metoo eller har jämställdheten gått för långt?
Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser
, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 213-230
Kärnebro, Katarina
2020
"Om man inte står ut med att folk driver med en då passar man nog inte in": skämtsamma språkpraktiker och genusprocesser på fordons- och transportprogrammet.
Yrkesutbildning på undantag: att bryta den låga attraktionskraften
, Lund: Studentlitteratur AB 2020 : 383-412
Kärnebro, Katarina
2020
Barns existentiella frågor idag - och för 50 år sedan
Existentiella frågor i barns och ungas liv
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap (FLR) 2020 : 29-39
Lilja, Annika; Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; et al.
2019
Utvärdering av Läslyftet: Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer
Evaluation Reports
Carlbaum, Sara; Hanberger, Anders; Andersson, Eva; et al.
2019
Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt
Skolverket 2019
Kärnebro, Katarina
2019
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 9: en fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i gymnasieskolan
Evaluation Reports
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2019
Utvärdering av Läslyftet: Delrapport 10: En intervjustudie av skolbibliotekariernas roll i Läslyftet
Evaluation reports
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2018
Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Kollegialt lärande i förskolan kan skapa en lärande kultur
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 6: En fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i grundskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 5: Läslyftets organisering och genomförande i förskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2013
Plugga stenhårt eller vara rolig?: Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet
Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete
, 52
Kärnebro, Katarina
2013
The emergence of men's studies in educational research: experiences from the Swedish case
Social science in context: historical, sociological, and global perspectives
, Lund: Nordic Academic Press 2013 : 145-161
Kärnebro, Katarina
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
FemHum
LITUM
Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD)
Ungas övergångar och välfärd (UngÖv)
Yngre barns utbildning (RECEUM)
Forskningsprojekt
1 januari 2023 till 31 december 2026
Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
1 januari 2020 till 31 december 2022
Undervisning idag och för framtiden - Medborgarbildning inom yrkesprogrammen
1 januari 2019 till 31 december 2023
Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
20 oktober 2015 till 31 augusti 2019
Utvärderingen av Läslyftets huvudomgång
Publicerad: 22 jun, 2023
Kompetensutvecklingsdag för Skellefteås yrkeslärare
Publicerad: 09 mar, 2023
Föreläsning om elevers livsfrågor från 70-talet till idag
Publicerad: 08 nov, 2022
Yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
Publicerad: 22 jun, 2020
Läslyftet har uppskattats. Når inte de högt ställda målen
Publicerad: 09 okt, 2019
FemHum-symposium 3-4 oktober 2019
+ Visa mer
- Visa mindre