Publicerad: 2022-12-05 Uppdaterad: 2022-12-06, 13:37

110 miljoner från KAW till WCMM Umeå

NYHET Knut och Alice Wallenbergs (KAW) Stiftelse stödjer Wallenberg Center för Molekylär Medicin (WCMM) vid Umeå universitet med 110 miljoner kronor under åren 2023-2028.

Anslaget är en fortsättning på den nationella satsning som inleddes av KAW 2015 för att stärka life science-forskningen i Sverige. WCMM vid Umeå universitet bygger på ett nära samarbete med Region Västerbotten och övriga WCMM centra i Lund, Linköping, Göteborg samt SciLifeLab.

Detta anslag från KAW ger fortsatta möjligheter att driva den miljö som har byggts upp och ytterligare stärka den translationella forskningen.

- Dessa medel från KAW stärker oss i arbetet med att skapa goda förutsättningar för våra WCMM-fellows och deras forskargrupper, samt öppnar för nya satsningar i samverkan med universitet och region, säger Lars Nyberg, föreståndare för WCMM i Umeå.

Utöver denna satsning stödjer KAW även det nationella nätverket Program for Academic Leaders in Science, PALS (tidigare NMMP, The National Molecular Medicine Fellows Program) 2024-2028 med 20 miljoner kr vilket innefattar Fellows från WCMM, SciLifeLab och DDLS-Fellows (Data-Driven Life Science).