Publicerad: 2013-02-04

3000 gymnasieelever kommer till Umeå universitet

NYHET Torsdag den 7 februari besöker 3000 gymnasieelever från hela Norrland Umeå universitets informationsdag. Det är nytt rekord.

– Umeå universitet spelar en viktig roll för regionen– inte minst för alla ungdomar som funderar på vidare studier. Informationsdagen är ett fantastiskt tillfälle för gymnasieelever att ta del av Umeå universitets fina campus och de kreativa miljöer vi har att erbjuda. Det är också en dag då eleverna kan få svar på de frågor som de funderar på av våra studenter och lärare, säger Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet.

I år besöker 500 fler elever informationsdagen jämfört med i fjol. Totalt kommer det 27 bussar med 1300 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar 1700 elever.

På informationsdagen får eleverna inspiration och information om universitetsstudier. Under hela dagen pågår dessutom en utbildningsmässa med lärare, studenter och studievägledare som är redo att svara på besökarnas frågor. Parallellt äger över 130 aktiviteter rum, allt från föreläsningar och studiebesök till information om hur man får ekonomin att gå ihop som student.

Utmana elitidrottsstudenter

Det finns också många prova-på aktiviteter. Bland annat går det att utmana elitidrottstudenter på Idrottshögskolan, få en guidning i Hollywoodfysik av fysikforskaren och tv-kändisen Patrik Norqvist och testa sitt luktsinne tillsammans med kostvetare. Kultur på Campus bjuder dessutom på en konsert med Kristian Antilla.

De som anländer med bussar hälsas välkomna av forskare och doktorander från Umeå universitet, bland annat Fredrik Almqvist, som ursprungligen kommer från Skellefteå, och Erika Sandow, som härstammar från Lycksele.

Tid: Utbildningsmässan pågår mellan klockan 09:00-15:30
Plats: Merparten av aktiviteterna äger rum i eller i anknytning till Lindellhallen
Detaljerat schema och karta

För mer information, kontakta gärna:

Maria Hammarström
E-post: maria.hammarstrom@adm.umu.se