Publicerad: 2024-01-31

60 år av matematik firas på Umeå universitet

NYHET I sex decennier har studenter kunnat läsa matematik och matematisk statistik i Umeå. Idag bedriver institutionen forskning inom flera områden och undervisar omkring 1600 studenter per år. – Matematik och matematisk statistik har utvecklats starkt under sin tid vid Umeå universitet, och det är glädjande att vi som en institution nu kan fira 60 år, säger Åke Brännström, prefekt.

Matematik är ett urgammalt ämne och utgör själva grunden för vetenskaplig och teknologisk utveckling. Redan 1963, innan universitetet officiellt invigts, startades utbildningar i matematik och statistik i Umeå. I dag ger institutionen kurser på alla nivåer, bland annat inom de flesta civilingenjörsprogram och högskoleingenjörsprogram, många av naturvetarprogrammen samt vissa av lärarprogrammen vid Umeå universitet. Institutionen bedriver även forskarutbildning och forskning inom beräkningsvetenskap, matematik och matematisk statistik.

60-årsjubileet firas den 2 februari med ett evenemang för personal, studenter och allmänheten.

– Jubileet är en milstolpe där vi inte bara ser tillbaka med stolthet på tiden som varit, utan även blickar framåt med förväntan och nyfikenhet, säger Åke Brännström.

Det blir en festlig fredagseftermiddag med tårta och posterutställningar, både om institutionen och om kvinnor i matematik. Besökarna får även ta del av två inspirerande föreläsningar av Jo Røislien, professor vid Universitetet i Stavanger, och professor David Sumpter från Uppsala universitet.

– Deras bidrag till populärvetenskapen speglar institutionens mål att göra vetenskap tillgänglig för alla. Att åter kunna välkomna David är särskilt roligt då han inledde sin framgångsrika karriär i Sverige hos oss i början av 2000-talet, säger Åke Brännström.

Läs mer om firandet den 2 februari