Publicerad: 2019-03-06

85 procent godkända på praktiskt delprov för läkare

NYHET Umeå universitet arrangerade 27-28 februari det tionde praktiska delprovet av kunskapsprovet för utländska läkare. Trettiofyra av fyrtio, 85 procent, godkändes, vilket är det näst bästa resultatet hittills.

40 personer som tidigare skrivit godkänt på det teoretiska delprovet, prövades vid 18 stationer på allt från psykiatrisk anamnes och akut handläggning av diabetes till suturering av sår.

- Det är glädjande att se att så många höll hög kvalitet på genomförandet av de praktiska stationerna. De som godkänts är nu klara att påbörja den sex månader långa praktiska tjänstgöring som krävs som ytterligare underlag för svensk legitimation, säger Magnus Hultin, docent vid Umeå universitet och ansvarig för kunskapsprovet.

Totalt har nu 170 prövande genomfört både det praktiska och teoretiska delprovet med godkänt resultat.

- Under hösten har vi fått kritik från studiegrupper för att många har underkänts framförallt på det teoretiska delprovet, men också på det praktiska delprovet. Vi ser nu tecken på att kvaliteten på prestationerna hos de som genomför provet förbättrats så att andelen som kan godkännas har ökat. Det gäller både de som gjort provet vid tidigare tillfällen såväl som de som gör provet för första gången, säger Magnus Hultin.

Magnus Hultin
Universitetslektor, överläkare